آخرین اخبار
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
آخرین تحولات اوکراین| آمریکا از امکان پیروزی کی‌یف ناامید شده است
بازدید:۵۱۱
صد آنلاین | محدودیت ذخایر نظامی آمریکا برای کمک همزمان به اوکراین و اسرائیل، کاهش کمک مالی پاریس به کی‌یف، لغو سفر نخست‌وزیر اوکراین به سوئیس، خستگی واقعی غرب از حمایت از کی‌یف و تخلیه اجباری مردم از مناطق خارکف و سومی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.
کد خبر : ۱۱۹۹۶۵

به گزارش صد آنلاین،  "والری چالی" سفیر سابق اوکراین در واشنگتن فاش کرده است که دولت ایالات متحده برنامه‌ خاصی برای پایان دادن به درگیری در اوکراین دارد که دیگر پیروزی نظامی کی‌یف را در نظر نگرفته و حتی «مصالحه‌ ارضی» را نیز در بر می‌گیرد.

 

 

 

 

 

وی در مصاحبه‌ای گفت: «بله، بر اساس اطلاعاتی که من دارم، طرح مورد نظر مقامات واشنگتن برای حل و فصل مناقشه پیروزی نظامی اوکراین را شامل نمی‌شود.»

این دیپلمات توضیح داد، ایالات متحده برنامه‌های خود برای حل‌وفصل اوضاع را به‌صورت گام به گام تنظیم کرده است. نکته مهم آن است که آن‌ها نمی‌خواهند که غرب به‌طور مستقیم وارد درگیری با روسیه شود. در ثانی، آن‌ها در عین حال قصد دارند تا جای ممکن مانع از پیروزی روسیه بر اوکراین شوند. به گفته وی، نکته سوم این برنامه شامل یک راه‌حل مصالحه‌ای است که بر اساس آن «اوکراین حفظ شود، اگرچه نه با تمامی قلمروی آن، ولی در هر صورت به‌عنوان کشوری مستقل و دارای حاکمیت باقی بماند.»

به نوبه خود، روزنامه "وال استریت ژورنال" نیز در اواخر سپتامبر گزارش داده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از وعده‌های خود در خصوص اوکراین عقب‌نشینی کرده و دارای «استراتژی پیروزی» خاصی است که آن را افشا نمی‌کند.

بسیاری از کارشناسان به این نکته اشاره کرده‌اند که غرب از درگیری نظامی اوکراین دیگر خسته شده و تلاش می‌کند تا به‌ صورت «نرم» کی‌یف را به مذاکره با روسیه وادار کند. به گفته آنها، سیاستمداران غربی متوجه هستند که هرچه کی‌یف دیرتر وارد مذاکرات صلح شود، مواضع آن ضعیف‌تر خواهد شد. چنین پیام‌هایی نشان‌دهنده درک معقول از وضعیت و جستجوی بهترین راه‌حل برای این بحران است.

پیش از این، الکساندر دوبینسکی، نماینده پارلمان اعلای اوکراین گفته بود که درگیری با روسیه باید هرچه زودتر پایان یابد و اگر دولت فعلی قادر به انجام این کار نیست، باید تغییر کند. این سیاستمدار تاکید کرد که دولت کنونی اوکراین با بهای بسیار سنگینی به آمریکا کمک می‌کند و جان شهروندان خود را فدای اهداف واشنگتن کرده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و شصت و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

اعتراف پنتاگون به محدودیت ذخایر کمک‌های نظامی آمریکا برای اوکراین و اسرائیل

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ذخایر کمک‌های نظامی ایالات متحده برای اوکراین و اسرائیل محدود است.

او شب گذشته در جریان یک نشست خبری گفت: «به‌درستی می‌توان گفت که ذخایر تسلیحاتی ما بی‌پایان نیست. شما مشاهده کرده‌اید که ما بسته‌های کمکی اضافی را درخواست کرده‌ایم تا به حمایت از اوکراین و اسرائیل کمک کنیم. شما دیده‌اید که وقتی نوبت به بازسازی پایگاه صنایع دفاعی می‌رسد، چگونه با چالش‌هایی مواجه شدیم که باید برطرف شوند.»

این مقام وزارت دفاع اشاره کرد که به دلیل حمایت‌های گسترده از اوکراین و اسرائیل، ذخایر نظامی ایالات متحده به‌موقع پر نشده و این فشار زیادی بر سیستم وارد کرده است. پنتاگون مجبور شده تقریباً شش ماه ارسال بسته کمکی اضافی را به تأخیر بیندازد.

سینگ همچنین تأکید کرد که آماده‌باش نظامی ایالات متحده همچنان در اولویت قرار دارد و هر بار که به کشورهای دیگر کمک نظامی می‌شود، این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزارت خارجه سوئیس از لغو سفر نخست‌وزیر اوکراین خبر داد

وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که سفر رسمی نخست‌وزیر اوکراین، دنیس شمیگال، به این کشور به دلیل «مسائل فورس ماژور» لغو شد. با این حال، هیئت اوکراینی طبق برنامه در کنفرانس مربوط به مین‌زدایی بشردوستانه در لوزان شرکت خواهد کرد. جزئیات دقیق مربوط به دلیل لغو این سفر اعلام نشده است.

گزارش شده است که شمیگال قرار بود روز چهارشنبه، ۱۶ اکتبر، برای یک سفر رسمی به برن بیاید و در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه ویولا امهر، رئیس کنفدراسیون سوئیس، شرکت کند. این دیدار قرار بود یک روز پیش از آغاز کنفرانس مذکور، که در تاریخ ۱۷-۱۸ اکتبر برگزار خواهد شد، انجام شود.

فیلیکس باومن، سفیر سوئیس در اوکراین، در اوایل اکتبر اعلام کرده بود که بیش از ۱.۷ میلیارد دلار به کی‌یف اختصاص خواهد یافت. به گفته وی، از این مبلغ، ۱ میلیارد دلار برای «بخش‌های خودگردانی، مین‌زدایی و کمک‌های بشردوستانه» اختصاص می‌یابد. باقی این مبلغ برای برنامه‌های بازسازی اوکراین با مشارکت بخش خصوصی سوئیس در نظر گرفته شده است.

در اواخر ماه ژوئن، اعلام شد که برن قصد دارد بیش از ۵۰۰ میلیون یورو را طی چهار سال برای بازسازی اوکراین اختصاص دهد. گفته شد که این تصمیم دولت سوئیس مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفته است. آن‌ها اشاره کردند که این کمک از منابع کشورهای جنوب جهانی تأمین خواهد شد و ممکن است باعث ایجاد اختلافات بین‌المللی شود، زیرا اوکراین به کمک شرکت‌های سوئیسی وابسته خواهد شد.

رئیس‌جمهور نیکاراگوئه زلنسکی و نتانیاهو را «پسران هیتلر» خواند

دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را «پسران هیتلر» نامید. اورتگا در مصاحبه‌ای با اشاره به سیاست ترور اسرائیل، گفت: «باورکردنی نیست که نخست‌وزیری در رأس دولت اسرائیل قرار دارد که او را پسر شیطان می‌نامند.»

او اقدامات نتانیاهو را با جنایات آلمان نازی مقایسه کرده و کشتار مردم بی گناه فلسطین و لبنان را محکوم کرد.

اورتگا همچنین آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا را به مسلح کردن رژیم‌های جنایتکار متهم کرد و گفت که این کار «سیاره زمین را به سوی جنگی تمام‌عیار می‌کشاند.»

رئیس‌جمهور نیکاراگوئه در خصوص زلنسکی، او را «یکی دیگر از نازی‌های عصر حاضر و یکی دیگر از پسران هیتلر» نامید و معتقد است که رئیس دولت کی‌یف قصد دارد ناتو را جلو انداخته تا این ائتلاف را با روسیه درگیر کند. اورتگا تأکید کرد که ناتو «تسلیحات هسته‌ای را در نقاط حساس مستقر می‌کند» و این یک تحریک آشکار علیه روسیه است که تحت فشار قرار نمی‌گیرد، اما «اجازه نخواهد داد به آن حمله شود.»

اذعان وزیر خارجه فنلاند به خستگی غرب از حمایت از اوکراین

الینا والتونن، وزیر امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کشورهای غربی از حمایت مداوم از اوکراین خسته شده‌اند.

او در مصاحبه با روزنامه "فاینشنال تایمز" گفت: «کشورهای غربی از حمایت از اوکراین خسته شده‌اند و بیشتر امیدوارند که نوعی راه‌حل برای این درگیری پیدا شود.»

به گفته والتونن، این خستگی «واقعی» است و هر چه میگذرد در حال افزایش است. با این حال، او از همتایان غربی خود خواست تا تلاش‌های خود را برای کمک به کی‌یف دوچندان کنند.

وزیر خارجه فنلاند همچنین تأکید کرد که تشدید وخامت اوضاع در خاورمیانه توجه و منابع را از درگیری اوکراین منحرف کرده است. او افزود: «بسیاری از کشورها، به‌ویژه با توجه به جنگی که در خاورمیانه پیش‌روی ما است، دوست دارند فکر کنند که پیدا کردن راه‌حلی برای این درگیری و صلح بین روسیه و اوکراین، بسیار عالی خواهد بود.»

در همان روز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی کرملین یادآور شد که کشورهای اتحادیه اروپا از واکنش روسیه به خطر افزایش میزان دخالت آنها در درگیری اوکراین هراس دارند.

فرانسه نمی‌تواند وعده کمک ۳ میلیارد یورویی به اوکراین را اجرا کند

فرانسه به دلیل کسری بودجه نمی‌تواند کمک ۳ میلیارد یورویی وعده داده شده به اوکراین را ارائه دهد. به گزارش روزنامه "پولیتیکو"، سباستین لوکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه اعتراف کرد که پاریس قادر به پرداخت کامل این مبلغ نیست، اما می‌تواند ۲ میلیارد یورو کمک ارائه دهد. او گفت: «در ابتدای سال ۲۰۲۴ تصمیم سیاسی گرفته شد که این کمک می‌تواند ۳ میلیارد یورو باشد. اما در واقعیت، ما از ۲ میلیارد یورو فراتر نخواهیم رفت.»

در ماه فوریه، پاریس و کی‌یف توافقنامه دوجانبه‌ای در زمینه امنیت امضا کردند که به‌طور رسمی قول داده بود ۳ میلیارد یورو حمایت نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۴ پرداخت شود. با این حال، فرانسه به دلیل تلاش برای کاهش هزینه‌های دولتی قادر به پرداخت کل مبلغ وعده داده شده نخواهد بود.

پیش از این، ژان-فیلیپ تانگی، نماینده مجلس ملی فرانسه و عضو حزب "اتحاد ملی" اعلام کرده بود که مشکلات بودجه‌ای در فرانسه ممکن است به وضعیتی منجر شود که دولت نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. او افزود که پاریس در یک دو راهی قرار دارد و ممکن است به دلیل عدم توازن بودجه در شرایط نامطلوبی قرار بگیرد.

تضعیف اعتبار غرب در کشورهای جنوب جهانی به دلیل حمایت از اوکراین

پاسکال بونیفاس، مدیر مؤسسه تحقیقات بین‌المللی و استراتژیک (IRIS) معتقد است که غرب به دلیل اولویت دادن به اوکراین، اعتبار خود را در میان کشورهای جنوب جهانی تضعیف کرده است. او گفت: «بیشتر و بیشتر شاهد تردید در مورد پیروزی اوکراین و دستیابی به اهداف تعیین‌شده غرب در این درگیری هستیم. این تردیدها نه‌تنها در آمریکا و اروپا، بلکه حتی در خود اوکراین نیز وجود دارد.»

بونیفاس همچنین افزود: «غرب خود را در دام احساسات جنگ طلبانه و کمک بی‌قید و شرط به اوکراین انداخته است و این مانع از آن شده است که مطابق با منافع خود عمل کند.» به گفته او، غرب باید از خود بپرسد که آیا با اولویت دادن به خواسته‌های رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، به اعتبار و موقعیت استراتژیک خود آسیب نرسانده است.

این کارشناس برجسته تأکید کرد که رویکرد اخلاقی غرب باعث شده که جنگ در اوکراین ادامه پیدا کند، اما تمایل مردم اوکراین برای پیوستن به جبهه جنگ کاهش یافته است، زیرا در حال حاضر سوال‌هایی درباره تمامیت ارضی کشور، و نه فقط حاکمیت آن، مطرح می‌شود. او همچنین پیش‌بینی کرد که اگر اوکراین به اتحادیه اروپا بپیوندد، این امر باعث فروپاشی این اتحادیه خواهد شد، زیرا کی‌یف مقدار زیادی از کمک‌ها را از این اتحادیه جذب خواهد کرد. به گفته بونیفاس، غرب باید حمایت از اوکراین را متوقف کند تا اعتبار خود را در چشم کشورهای جنوب جهانی حفظ کند.

دستور مقامات اوکراینی برای تخلیه اجباری مردم از شهر کوپیانسک

مقامات اوکراین تخلیه اجباری تمامی جمعیت غیرنظامی از شهر کوپیانسک در استان خارکف را اعلام کردند. این شهر فعلاً تحت کنترل اوکراین قرار دارد. به گزارش روزنامه "استرانا.او"، این اقدام به دلیل ناتوانی مقامات در تأمین گرمایش و برق برای خانه‌ها انجام شده است.

اولگ سینگوبوف، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای خارکف نیز در کانال تلگرام خود توضیح داد که با توجه به رسیدن فصل سرما امکان تأمین زیرساخت‌های حیاتی مانند گرمایش و برق در شهر دیگر وجود ندارد. او اضافه کرد که علاوه بر منطقه شهری کوپیانسک، شهروندان از چند منطقه مسکونی دیگر این استان نیز تخلیه خواهند شد. بدین ترتیب حدود ۲۵۰ خانواده از منطقه مسکونی ایزیوم خارکف مجبور به ترک خانه‌های خود خواهند شد.

سینگوبوف اعتراف کرد که عملیات تخلیه به‌طور جدی‌تر اجرا خواهد شد، زیرا بسیاری از مردم تمایلی به ترک شهر به‌صورت داوطلبانه ندارند.

پیش‌تر رئیس اداره نظامی منطقه‌ای خارکف اعلام کرده بود که حدود ۴ هزار نفر، عمدتاً افراد سالمند، همچنان در کوپیانسک باقی مانده‌اند.

در اواخر سپتامبر، مقامات استان سومی اوکراین نیز خبر آغاز تخلیه مردم از شهر گلوخوف در این منطقه را داده بودند. طبق این اطلاعات، تا آن زمان حدود ۱۰ هزار نفر، که تقریباً یک‌سوم جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، این منطقه را ترک کرده‌اند. همچنین ۷۰ درصد از کودکان نیز از این شهر تخلیه شده بودند.

در اوایل سپتامبر نیز مقامات اوکراینی تخلیه اجباری در سه منطقه از شهر شاستکینسکی در استان سومی را اعلام کرده بودند، اما جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده بود.

درخواست کاهش سن مشمولان خدمت نظامی اجباری در اوکراین

ایگور اوبولنسکی، یکی از فرماندهان گارد ملی اوکراین، از مقامات کی‌یف درخواست کرده است که شهروندان زیر ۲۱ سال نیز شامل فراخوان خدمت نظامی شوند.

این مقام نظامی تاکید کرد که این اقدام برای افزایش مشارکت جوانان در درگیری‌ نظامی با روسیه ضروری است. این فرمانده همچنین اشاره کرد که هر فردی که از خدمت در خط مقدم امتناع کند، باید به مدت پنج سال از حقوق شهروندی محروم شود. به عقیده او، این اقدامات سخت‌گیرانه تهدیدی برای مردم کشور نخواهد بود.

در این راستا روز گذشته نیز گزارش‌هایی درباره یورش‌های سربازگیری در مناطق پرجمعیت اوکراین منتشر شده بود، زیرا میزان جذب نیرو برای پیوستن به صفوف نیروهای مسلح این کشور بسیار پایین است.

تأکید دبیرکل ناتو بر اهمیت فرماندهی جدید در حمایت از اوکراین

مارک روته، دبیرکل جدید ناتو، در نخستین سفر خود به مقر فرماندهی عالی نیروهای متحد ناتو (SHAPE) مستقر در بلژیک، اعلام کرد که فرماندهی جدید ناتو برای اوکراین در میدان نبرد و «برای امنیت خودمان» اهمیت واقعی خواهد داشت. به گزارش بخش مطبوعاتی ناتو، روته وعده داد که این فرماندهی نقش مهمی در کمک به اوکراین ایفا خواهد کرد.

روته همچنین در صحبت با نیروهای ناتو بر اهمیت کار آن‌ها در آموزش ۷۰۰ نظامی اوکراینی که قرار است در شهر ویسبادن آلمان و در مراکز لجستیکی در جناح شرقی ناتو مستقر شوند، تأکید کرد. به گفته او، این فرماندهی مسئولیت هماهنگی برای ارائه آموزش‌های نظامی و ارسال تجهیزات به کی‌یف را بر عهده خواهد داشت.

وزیر دفاع لهستان از زندگی لوکس پناهندگان اوکراینی در این کشور انتقاد کرد

ولادیسلاو کوسینیاک-کامیچ، وزیر دفاع لهستان، در مصاحبه‌ای ابراز نارضایتی کرد که جوانان اوکراینی در این کشور زندگی لوکسی دارند و این وضعیت نسبت به زندگی سخت شهروندان لهستانی ناعادلانه است.

او گفت: «[جوانان اوکراینی] با بهترین خودروها تردد می‌کنند و آخر هفته‌ها را در هتل‌های پنج‌ستاره سپری می‌کنند، در حالی که این مردم لهستان هستند که هزینه‌های بهداشت، آموزش، ارسال تسلیحات نظامی و کمک‌های دیگر به اوکراین را متقبل می‌شوند.»

کوسینیاک-کامیچ یادآور شد که لهستان آماده است به اوکراین کمک کند تا شهروندان فراری خود را به کشور بازگرداند تا آن‌ها به ارتش اوکراین ملحق شوند، همان‌طور که باید این کار را انجام دهند. او همچنین هشدار داد که اگر لهستان پناهندگان را از مزایای اجتماعی فعلی محروم کند، آن‌ها به‌جای بازگشت به اوکراین، به غرب اروپا، مانند آلمان یا ایتالیا، خواهند رفت. بنابراین، هرگونه اقدام در این زمینه باید به‌طور جمعی توسط اتحادیه اروپا انجام شود، نه تنها در یک کشور خاص.

او افزود که لهستان تاکنون ۲۵ هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده و می‌خواهد داوطلبانی که اکنون در لهستان زندگی می‌کنند، را نیز آموزش نظامی دهد.

پیش‌تر آندری سیبیگا، وزیر امور خارجه اوکراین، از پیشنهاد وزیر امور خارجه لهستان، رادوسلاو سیکورسکی، مبنی بر قطع مزایای اجتماعی برای پناهندگان اوکراینی که در سن خدمت نظامی اجباری هستند، حمایت کرده بود. سیبیگا بر این باور است که زمان آن رسیده تا برنامه‌ای برای بازگرداندن اوکراینی‌ها به کشورشان ایجاد شود و این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد و شرایط لازم برای اجرای آن فراهم شود.

کرملین: روسیه در عرصه جهانی در انزوا قرار ندارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته اعلام کرد که روسیه در انزوای جهانی قرار ندارد. او در جمع خبرنگاران گفت: «روسیه اصلاً در عرصه بین المللی منزوی نیست؛ در دنیای امروزی بسیار دشوار است که کشوری را منزوی کرد، به‌ویژه کشوری مانند روسیه.»

پسکوف به حضور گسترده مهمانان در نشست سران آتی بریکس در کازان اشاره کرد و افزود که روسیه تعداد زیادی شریک خارجی دارد که دیدگاه‌های متفاوتی در روابط بین‌المللی دارند و این مسئله مشکلی در روابط آنها بوجود نمی آورد. او تأکید کرد که این سیستم باید بر اساس قوانین بین‌المللی باشد و نه بر اساس قوانینی که توسط برخی کشورها تعیین می‌شود.

او بیان کرد که رویکردهایی که بر پایه احترام متقابل و همکاری‌های سودمند متقابل است، برای اکثر کشورها جذاب است و به همین دلیل گفت‌وگوهای بین‌المللی ادامه دارد. پسکوف همچنین تأکید کرد که روسیه در تعاملات بین‌المللی به‌دنبال جایگاه مسلط نیستند.

منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر