آخرین اخبار
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
بازدید:۴۷
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج از رسوب ۱۲۰ هزار تن برنج در گمرکات خبر داد و گفت: بنابر آمار ماهانه ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی مصرف می‌شود.
کد خبر : ۱۱۹۹۲۰

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سطح زیرکشت برنج در سنوات گذشته ۶۰۰ هزار هکتار بود که بنابر آمار رئیس مرکز فناوری و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر آمار تولید ۲.۷ هزار تن برنج، سطح زیرکشت باید با رشد ۵۰ درصدی به ۹۰۰ هزار هکتار رسیده باشد که با وجود خرده مالکی و ویلاسازی این امر منطقی نیست.

او با بیان اینکه ۱۲۰ هزار تن برنج در گمرکات رسوب کرده است، افزود: دادستان بندرعباس جلسه‌ای با تجار تشکیل دادند که در آن جلسه مشکلات گفته شد، حال امیدواریم هرچه سریع‌تر برنج‌های رسوبی وارد بازار شوند تا بحث کمبود برنج خارجی و نوسانات به پایان برسد چراکه زمزمه‌های افزایش قیمت برنج ایرانی ناشی از کمبود برنج خارجی به گوش می‌رسد.

کشاورز با بیان اینکه ماهانه ۱۲۰ هزارتن برنج خارجی مورد نیاز کشور است، افزود: در حال حاضر شرایط بازار به گونه‌ای است که باید برنج‌ها ترخیص شود و حداقل ۶۰۰ هزارتن برنج دیگر بعد از فصل ممنوعیت تاپایان سال باید وارد شود، درحالیکه وزارت جهاد کشاورزی اذعان می‌کند که بازار نیازی به واردات  برنج تا پایان سال ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: مسئول فناوری اطلاعات وزارت جهاد قاطعانه اعلام می‌کند که تولید برنج ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج است، اگر فرض کنیم در بهترین شرایط ۳ تن برنج کیفی در هکتار تولید می‌شود که بیشترین تولید مربوط به این ارقام است، این امر به معنای افزایش ۵۰ درصدی سطح زیرکشت است. حال این سوال مطرح است که آیا تمام شالی‌ها می‌توانند ۳ تن خروجی داشته باشند.

گفتنی است مجمع نمایندگان استان‌های ساحلی و جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور عنوان کردند که ممنوعیت واردات برنج باعث کمبود شدید و گرانی برنج و فشار بر اقشار کم‌درآمد استان‌های ساحلی و مرزی شده است.

در این نامه که به امضای بیش از ۲۰ نماینده مجلس رسیده، آمده است: با توجه به کمبود شدید برنج در بازارهای استان‌های جنوبی و به‌دنبال افزایش قیمت و فشار ناشی از آن بر اقشار کم‌درآمد که مصرف‌کننده برنج وارداتی هستند و عمدتاً ساکن استان‌های ساحلی و مرزی می‌باشند خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به خروج برنج وارداتی که در گمرکات کشور رسوب دارد، اقدام لازم معمول دارند.

مشکل  ممنوعیت واردات برنج

اشتراک گذاری:
ارسال نظر