آخرین اخبار
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶
یارانه نقدی چه کسانی به زودی حذف خواهد شد؟
بازدید:۴۶۵
صد آنلاین | به دنبال سیاست‌های جدید دولت در حوزه یارانه‌ها و به‌روزرسانی داده‌های اقتصادی خانوارها، احتمال حذف یارانه برخی دهک‌ها، به‌ویژه دهک‌های بالای درآمدی، مطرح شده است. علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، اعلام کرد که جدیدترین به‌روزرسانی اطلاعات خانوارها در مهرماه امسال عملیاتی خواهد شد.
کد خبر : ۱۱۹۳۲۴

به گزارش صد آنلاین، این به‌روزرسانی می‌تواند منجر به تغییر در ترکیب یارانه‌بگیران و حذف یارانه خانوارهایی شود که شرایط لازم برای دریافت آن را ندارند. طبق بند «د» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است هر شش ماه، درآمد سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم را با اتکا به داده‌های متقن ارزیابی کند.

 

 

 

دولت در تلاش است تا گروه‌های مشمول حمایت را شناسایی کرده و یارانه‌های خانوارهای پردرآمد را حذف کند. با این حال، به‌جز سال ۱۳۹۳، هیچ اقدام گسترده‌ای برای حذف یارانه‌بگیران فاقد شرایط صورت نگرفته است.

 

 

 

امسال، با برگزاری آزمون وسع، امکان حذف یارانه خانوارهای پردرآمد وجود دارد. در این آزمون، علاوه بر معیارهای اقتصادی مانند درآمد و دارایی، شاخص‌های غیراقتصادی نظیر جنسیت سرپرست خانوار و تعداد افراد معلول و بیمار خاص نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

 

 

در حال حاضر، حدود ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه نقدی هستند. در سال گذشته، این تعداد حدود ۸۱ میلیون نفر بود. با توجه به کسری منابع در نیمه اول سال جاری و عدم امکان افزایش مبلغ یارانه، دولت در تلاش است تا با ساماندهی و به‌روزرسانی اطلاعات، یارانه‌های افراد واجد شرایط را تقویت و یارانه‌های بی‌نیازان را حذف کند.

 

 

 

عملیاتی شدن آزمون وسع، انتظار می‌رود که به حذف تدریجی یارانه خانوارهای دهک‌های بالای درآمدی منجر شود و این اقدام می‌تواند به بهبود وضعیت معیشتی خانوارهای کم‌درآمد و توزیع عادلانه‌تر یارانه‌ها کمک کند. خانوارهایی که به دلیل وضعیت اقتصادی خود باید از یارانه برخوردار شوند، می‌توانند از این تغییرات بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها