آخرین اخبار
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶
دستگیری ۸ عضو باند سرقت فرش‌های میلیاردی؛ درخواست قطع دست برای سارقان
بازدید:۲۰۸
صد آنلاین | تحقیقات در پرونده ۸ عضو یک باند سرقت که به طراحی نقشه‌هایی برای دستبرد به خانه‌ها و سرقت فرش‌های نفیس میلیاردی مشغول بودند، به اتمام رسید و منجر به صدور کیفرخواست سنگین شد. طبق این کیفرخواست، برای این ۸ سارق حرفه‌ای درخواست مجازات حدی، یعنی قطع دست، ارائه شده است.
کد خبر : ۱۱۹۰۶۹

به گزارش صد آنلاین، این پرونده از اوایل تابستان سال ۱۴۰۰ آغاز شد. در آن زمان، کارآگاهان پلیس آگاهی تهران متوجه فعالیت یک باند تبهکار شدند که به خانه‌های اعیانی شمال تهران دستبرد می‌زدند.

 

 

 

سارقان پس از شناسایی خانه‌های مورد نظر خود، در زمانی که ساکنان در آنجا حضور نداشتند، به داخل خانه وارد می‌شدند و اموال باارزشی مانند فرش‌های نفیس را به سرقت می‌بردند. اعضای این باند به ویژه به فرش‌های نفیس علاقه داشتند و در یکی از سرقت‌ها، فرشی شناسنامه‌دار به ارزش ۵ میلیارد تومان را از خانه یک تاجر به سرقت بردند.

 

 

 

بررسی دوربین‌های مداربسته نشان داد که اعضای این باند در گروه‌های ۴ یا ۵ نفره وارد خانه‌ها می‌شدند و برای پنهان کردن هویت خود، از کلاه و نقاب استفاده می‌کردند. اما در نهایت یک اشتباه از سوی سرکرده باند، سرنخ مهمی به دست پلیس داد؛ او در آخرین سرقت فراموش کرد نقاب به صورت بزند و چهره‌اش توسط دوربین ثبت شد. این فرد که رسول نام دارد، مجرمی با سابقه چندین بار زندان به جرم سرقت بود. با زیر نظر گرفتن پاتوق‌های او، ماموران موفق به دستگیری‌اش شدند و سپس همدستانش نیز دستگیر شدند.

 

 

 

تحقیقات نشان داد که یکی دیگر از سرکرده‌های این گروه، مردی اهل عراق است که فرش‌های سرقت‌شده را به او می‌رساندند تا در آنجا به فروش برساند. پلیس بین‌الملل برای بازداشت این مرد عراقی وارد عمل شد، اما هیچ ردی از او به دست نیامد.

 

 

 

سرکرده اصلی باند در تحقیقات گفت که این باند را با اعضای فامیل خود تشکیل داده و پس از اولین سرقت، برای پیدا کردن مشتری با مشکل روبه‌رو شدند و در نهایت با مرد عراقی آشنا شدند. او همچنین به ولخرجی‌های خود با پول‌های سرقتی اشاره کرد و گفت که با خرید پورشه و اجاره ویلاهای لوکس به سفرهای مختلف رفته است، اما در نهایت به دستگیری و زندان ختم شد.

 

 

 

پس از تکمیل تحقیقات، بازپرس دادسرای ویژه سرقت برای ۸ عضو این باند درخواست اشد مجازات، یعنی مجازات حدی و قطع دست کرده است. پرونده به دادگاه ارسال شده تا سارقان حرفه‌ای به زودی پای میز محاکمه بروند.

 

 

 

**مجازات حدی؛ قطع ۴ انگشت**

بر اساس ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی، سرقت در صورتی موجب حد می‌شود که شرایط زیر وجود داشته باشد:

۱. شیء مسروق باید شرعاً مالیت داشته باشد.  
۲. مال مسروق باید در حرز باشد.  
۳. سارق باید هتک حرز کند.  
۴. سارق مال را از حرز خارج کند.  
۵. هتک حرز و سرقت باید مخفیانه باشد.  
۶. سارق نباید پدر یا جد پدری صاحب مال باشد.  
۷. ارزش مال مسروق باید معادل ۳.۵۵۲ گرم طلای مسکوک باشد.  
۸. مال مسروق نباید از اموال دولتی یا عمومی، وقف عام یا وقف بر جهات عامه باشد.  
۹. سرقت نباید در زمان قحطی انجام شود.  
۱۰. صاحب مال باید از سارق نزد مرجع قضایی شکایت کند.  
۱۱. صاحب مال نباید قبل از اثبات سرقت، سارق را ببخشد.  
۱۲. مال مسروق نباید قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار بگیرد.  
۱۳. مال مسروق نباید قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق درآید.  
۱۴. مال مسروق نباید از اموال سرقت‌شده یا مغصوب باشد.  

 

 

مجازات حدی سرقت به این شکل است که در مرتبه اول، چهار انگشت دست راست سارق قطع می‌شود. در مرتبه دوم، پای چپ سارق قطع می‌شود و در مرتبه سوم، سارق به حبس ابد محکوم می‌شود و در مرتبه چهارم، سارق ممکن است به اعدام محکوم شود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها