آخرین اخبار
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
جدال مهریه: اصلاحات جدید در مجلس و چالش‌های زنان
بازدید:۳۷۸
صد آنلاین | «مهریه سکه‌ای» مدت‌هاست که به یکی از موضوعات جنجالی بین زوج‌ها تبدیل شده، به‌ویژه در مواقع طلاق. افزایش قیمت سکه و مشکلات ناشی از آن، زندان‌ها را پر از مردانی کرده که قادر به پرداخت مهریه نیستند. این وضعیت نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا در صدد اصلاح قانون مهریه برآیند.
کد خبر : ۱۱۸۸۸۲

به گزارش صد آنلاین ، ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس، جزئیات تازه‌ای از اصلاحیه‌ای را که در حال بررسی است، به اشتراک گذاشت. از جمله این اصلاحات، استفاده از هوش مصنوعی برای تسریع در روند دادرسی مهریه است. طبق برنامه، فرایند درخواست مهریه به صورت آنلاین و خودکار انجام می‌شود و مردان در مدت ۱۰ روز موظف به پاسخ‌گویی خواهند بود.

ابوترابی همچنین به ضرورت تعدیل اقساط مهریه در برابر تورم اشاره کرد و گفت: رئیس قوه قضائیه موظف است برای کاهش پرونده‌های قضایی، بخشنامه‌ای در این زمینه صادر کند.

یکی از نقاط بحث‌برانگیز این اصلاحیه، دریافت حق ثبت براساس تعداد سکه‌های مهریه است. ابوترابی توضیح داد که هدف از این اقدام جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین و غیرمنطقی است. برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه، حق ثبت مشخصی تعیین شده است.

علاوه بر این، اصلاحیه جدید، شرایط سخت زنان برای درخواست طلاق را نیز مدنظر قرار داده است. برای تعیین عسر و حرج، یک بازه زمانی ۹‌ماهه در نظر گرفته شده تا از تفسیرهای متفاوت جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد با این اصلاحات، تلاش‌هایی برای کاهش تنش‌های ناشی از مهریه و بهبود وضعیت زنان در زندگی مشترک صورت گرفته است، اما باید دید که آیا این تغییرات در عمل مؤثر خواهد بود یا خیر.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها