آخرین اخبار
۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
فرقه بازی نتانیاهو در بن بست
بازدید:۲۸۳
صد آنلاین | تلاش نتانیاهو برای ایجاد گسست اجتماعی در لبنان با بن بست مواجه شده است.
کد خبر : ۱۱۸۴۰۸

به گزارش صد آنلاین،بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان، لبنان را یک جامعه موزائیکی قومی می دانند. این ویژگی موزائیکی لبنان بدلیل وجود رنگین کمان بزرگی از اقوام و عقاید مختلف مذهبی در این کشور است، هرچند لبنان به عنوان یک ملت واحد طی بیش از هشت دهه گذشته از زمان تاسیس توانسته خود را به عنوان یک ملت یکپارچه و واحد نگه دارد. با این حال به نظر می‌رسد که همزمان با بمباران جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی، این بار «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم تصمیم گرفته تا یکپارچگی ملت واحد لبنان را هدف قرار دهد و از طریق ایجاد گسل‌های و شکاف‌های اجتماعی در جامعه چند قومی لبنان، اهداف خود را دنبال کند. تازه ترین شاهد برای این مدعا سخنان خطرناکی است که نتانیاهو با پخش یک ویدئو مردم لبنان را خطاب قرار داده و از آن‌ها خواسته است تا به نفع اسرائیل دست به کودتا بزنند.

 

نتانیاهو، نقش اول جنگ رسانه‌ای

به نظر می‌رسد که معنای حرف نتانیاهو به مردم لبنان برای انجام کودتا، انجام اقداماتی علیه حزب الله است. البته این اولین پیام نتانیاهو به مردم در منطقه نیست. کمتر از دو هفته پیش هم نتانیاهو در یک ویدئوی ضبط شده مردم ایران را خطاب قرار داد. در واقع این روزها نتانیاهو به بازیگر نقش اول جنگ روانی اسرائیل تبدیل شده و گویا تجاوزات نظامی نتوانسته اهداف موردنظر صهیونیست‌ها را در غزه و لبنان فراهم کند. در این وضعیت، نتانیاهو خودش نقش اول بازیگری در جنگ روانی را برعهده گرفته و دست به انتشار پیام‌های ویدئویی می زند. با این حال همان گونه که جنگ روانی نتانیاهو علیه مردم ایران بی نتیجه بود، جنگ روانی و ادعاهای نتانیاهو علیه مردم لبنان نیز برای انجام اقداماتی علیه حزب الله به نتیجه لازم نخواهد رسید و بعید است که پیام‌های نتانیاهو به تضعیف همبستگی داخلی لبنان منجر شود.

 

لبنان دچار شکاف می‌شود؟

هرچند نتانیاهو در پیام خود بدنبال ایجاد شکاف در جامعه لبنان با توجه به موزائیکی بودن جامعه این کشور است، اما نوع واکنش سایر اقوام و شهروندان لبنانی به جنگ و وضعیت آوارگان جنوب لبنان حاکی از آن است که لبنان بر اثر جنگ و تجاوزات رژیم صهیونیستی به سمت همبستگی بیشتر حرکت کرده است:

خانه مخالف حزب الله در اختیار حامیان حزب الله: «میشل چمون» از منطقه کسروان در استان جبل لبنان علیرغم موضع سیاسی خود در مخالفت با حزب الله، به العربی الجدید گفته است که من شش خانه‌ای را که در منطقه دارم، د ر اختیار آوارگان جنوب قرار خواهم داد، چون موقعیت امروز کشور ما یک موقعیت ملی و بشردوستانه است و ما باید فراتر از اختلافات سیاسی باشیم و تنش های فرقه ای را کاهش دهیم.

اعلامیه برای پذیرایی از آوارگان جنوب: براساس گزارش العربی جدید، از استان جبل لبنان تا استان بقاع، مملو از ده‌ها اعلامیه و آگهی روی دیوارها و یا در شبکه‎‌های مجازی در مورد ارائه خانه‌هایی با تمامی شرایط زندگی برای پذیرایی از آوارگان است.

خانه مجهز در اختیار آوارگان: یعقوب الوا از اهالی منطقه هرمل گفته است که ما با آوارگان به عنوان غریبه برخورد نمی کنیم و به دنبال این هستیم که اقامتگاهی در خور شأن آنها فراهم کنیم. یعقوب و برادرانش پنج خانه مجهز به وسایل خانگی را برای پذیرایی از خانواده های آواره آماده کردند. یعقوب همچنین قرار است خانه ای را که در آن با همسر و سه دخترش زندگی می کند با اعضای یک خانواده دیگر به اشتراک بگذارد.

خانه لبنانی‌های خارج در اختیار آوارگان: «تونی خطیر» که یک لبنانی مهاجر در فرانسه است، خانه خالی خود در لبنان را در اختیار مهاجران جنوب قرار داده و گفته ما نمی توانیم در مورد وضعیت آوارگان جنوب ساکت بمانیم و چشمان خود را بر رنج آنها ببندیم. من قبض برق و آب آوارگان را می پردازم.

کمپین‌های حمایت از آوارگان در شمال لبنان: وضعیت در استان عکار واقع در شمال لبنان نیز مشابه است و صاحبان پروژه های بزرگ مسکن کمپین‌هایی برای در اختیار قرار دادن خانه های رایگان برای مردم جنوب و حومه شهر ایجاد کرده‌اند.

کمپین‌های خدمات رایگان به آوارگان: کمپین‌های حمایت از آوارگان جنوب لبنان صرفا به تامین آپارتمان‌های مسکونی و منزل مسکونی ختم نمی‌شود، بلکه برخی از مردم حمل‌ونقل رایگان با اتوبوس از جنوب به بقاع یا هر مقصدی که مردم جنوب بخواهد را فراهم کرده‌اند. حتی برخی صاحبان مغازه‌ها نیز کالاهای مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار آوارگان قرار داده‌اند.

رایگان شدن هتل‌ها: خبرنگار العالم از بیروت هم گزارش داده است که بسیاری از هتل‌ها درهای خود را به روی آوارگان باز کرده اند تا به طور رایگان آنها را اسکان دهند.

باز شدن درب مدارس: از سوی دیگر دولت لبنان در راستای ارائه خدمات به آوارگان جنوب، درب حداقل ۹۰ مدرسه را به روی اهالی جنوب گشوده است تا به آن‌ها خدمات اسکان ارائه دهد.

میزبانی بزرگترین شهر اهل سنت لبنان از شیعیان جنوب: شهر طرابلس به عنوان بزرگترین شهر سنی نشین لبنان میزبان بسیاری از آوارگان شیعه جنوب است. یکی از شهروندان طرابلس در فضای مجازی درباره آوارگان نوشته‌ است که پذیرش آنها اعم از زنان، سالمندان، بیماران و کودکان واجب است. اینها چه گناهی دارند؟ هچنین تصاویری از استقبال امامان جمعه طرابلس از آوارگان پخش شده است.

خوش آمد گویی مسیحیان صیدا: یکی از گرم ترین و بزرگترین تدارکات برای آوارگان جنوب لبنان توسط مسیحیان شهر صیدا صورت گرفته است و مسیحیان شهر صیدا اعلام کرده‌اند که همه امکانات خود را در اختیار آوارگان قرار می‌دهند.

 

لبنان را بشناسیم

افزایش همبستگی در جامعه لبنان همزمان با جنگ و تجاوزات اسرائیل در حالی است که این کشور دارای اقوام و ادیان مختلفی است. وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود تحت عنوان «گزارش بین المللی آزادی مذهبی» پراکندگی قومیتی و دینی جامعه لبنان را شامل موارد ذیل دانسته است:

۲۸٫۷درصد: مسلمانان اهل سنت

۲۸٫۴ درصد: مسلمانان شیعه

۰٫۶ درصد: علوی‌ها و اسماعیلی‌ها

۲۲درصد: مسیحیان مارونی‌های کاتولیک

۸ درصد: مسیحیان ارتدکس‌

۵ درصد: سایر زیرشاخه‌های مسیحیان کاتولیک

۴ درصد: مسیحیان ارمنی

۱ درصد: سایر اقلیت‌های مسیحی

۱ درصد: مسیحیان انجیلی

۵.۲ درصد: دروزی‌های لبنانی

 

مهر

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها