آخرین اخبار
۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
مجازات سقط جنین غیرقانونی چیست؟
بازدید:۲۲۱
صد آنلاین | امروزه به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی، سست شدن بنیان خانواده ها، افزایش بارداری‌های ناخواسته، اختلالات ژنتیکی موضوع سقط جنین از موضوعات شایع میان زوجین و از معضلات خانواده‌ها و موضوعات روز مسائل اجتماعی در بیشتر کشورهای جهان است.
کد خبر : ۱۱۸۰۷۲

 

 

به گزارش صد آنلاین، گروهی بر این عقیده هستند که تصمیمگیری در خصوص فرزندآوری و متولد کردن فردی دیگر در اختیار زوجین به خصوص مادر است و با جرم انگاری این عمل در قانون به شدت مخالف هستند. برخی دیگر در نقطه مقابل این عقیده قرار دارند و هر نوع اقدام به سقط جنین را نکوهش و عملی غیر اخلاقی و مجرمانه قلمداد می‌کند. حال اینکه سقط در کشورمان شامل مجازات است و اما مجازات سقط در کشور ما چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، فریده مهرالحسنی وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید: سقط جنین نه تنها در اسلام عملی بسیار نکوهیده شمرده شده بلکه در عرف و فرهنگ بسیاری از جوامع غیر مسلمان نیز پسندیده نیست. در قانون مجازات اسلامی که برگرفته از شرع اسلام است سقط جنین جرم انگاری شده است و برای ان مجازات تعیین شده است.

 

وی می‌گوید: سقط جنین ممکن است عمد و یاغیر عمد باشد. سقط جنین در هر مرحله‌ای که باشد قتل محسوب نشده و موجب قصاص سقط کننده نیست. ولی اگر جنین زنده متولد شود و دارای قابلیت حیات باشد و جنایت قبل از تولد، منجر به نقص یا مرگ او پس از تولد شود یا نقص او بعد از تولد باقی بماند قصاص ثابت است.

مهرالحسنی می‌افزاید: طبق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیزات )، اگر طبیب ، ماما و دارو‍‌فروش و اشخاصی که به عنوان طبابت، مامایی، جراحی و دارو فروشی فعالیت دارند؛ وسایل سقط جنین فراهم سازند و یا مباشرت به اسقاط جنین کنند به حبس از ۲ تا ۵ سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت.

این وکیل می‌گوید: اگر دارو فروش وسیله سقط جنین تهیه کند و پزشک در این کار مباشرت کند، هر دونفر به مجازات حبس از ۲ تا ۵ سال محکوم می‌شوند.

وی می‌گوید: سقط جنین ممکن است توسط مادر یا دیگران رخ دهد و مجازات سقط کننده جنین با توجه به اینکه سقط کننده فرد عادی، پرستار و پزشک و غیره باشد متفاوت است. به موجب مواد ۶۲۳ و ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجارات های بازدارنده اگر فردی به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن شود به ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود و اگر عالما و عامدا زن حامله ای را دلالت بر استعمال ادویه یا وسایل دیگری کند که جنین وی سقط شود به حبس از ۳ تا ۶ ماه محکوم خواهد شد، مگر اینکه ثابت شود که این اقدام برای حفظ حیات مادر است که در این مورد مجازات حبس منتفی ولی دیه باید در هر دو مورد پرداخت شود.

وی اضافه می‌کند: اگر شخصی با علم به اینکه زنی باردار است، عمدا و به قصد سقط جنین، به واسطه ضرب و آزار و اذیت موجب سقط جنین وی شود علاوه بر پرداخت دیه به یک تا ۳ سال حبس و چنانچه مادر نیز صدماتی ببیند حسب مورد به قصاص یا پرداخت دیه به مادر محکوم می شود.

این وکیل می‌افزاید: طبق نظر برخی اساتید حقوق آزار محدود به ازار جسمی نیست بلکه آزار روحی را هم در برمی‌گیرد. اگر کسی با فحاشی و ترساندن مادر موجب سقط جنین شود علاوه بر پرداخت دیه مجازات حبس هم دارد.

مهرالحسنی می‌گوید: طبق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی (دیات ) هر گاه زنی جنین خود را، در هر مرحله‌ای که باشد به عمد، شبه عمد یا خطا از بین ببرد، دیه جنین، حسب مورد توسط مرتکب یا عاقله او پرداخت می‌شود.

هرگاه چند جنین در یک رحم باشند سقط هریک از آنها دیه جداگانه دارد .

مهر
 
لینک کپی شد
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها