آخرین اخبار
۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
رسوایی گنبد آهنین به روایت رسانه های غربی
بازدید:۹۱۸
صد آنلاین | خبرگزاری رویترز به نقل از ۳ کارشناس حوزه نظامی و راهبردی، اعتراف کرد که گنبد آهنین مقابل عملیات موشکی ایران ضعیف عمل کرده‌است. خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره پاسخ موشکی ایران به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، نوشت: ایران با این اقدام، توان موشکی خود را هم از نظر وسعت حمله و هم از نظر پیچیدگی آن به نمایش گذاشت. این رسانه غربی افزود: در عملیات موشکی روز سه شنبه ایران نسبت به حمله موشکی ماه آوریل از سلاح های پیشرفته تری استفاده شد و گنبد آهنین اسرائیل را بیش از گذشته تحت فشار قرار داد و کلاهک های بیشتری توانستند از آن عبور کنند.
کد خبر : ۱۱۶۶۴۸

 

 

به گزارش صد آنلاین، رویترز، پیچیدگی کلاهک های استفاده شده در موشک های ایرانی را یادآور شد و استفاده از سوخت جامد و دیگر ویژگی های پیشرفته آنها را عامل بالا رفتن قدرت مانور موشک‌ها مقابل گنبد آهنین اعلام کرد.  «جفری لویس» کارشناس و مدیر برنامه منع اشاعه هسته ای شرق آسیا در مرکز مطالعات «جیمز مارتین»، فناوری پیشرفته استفاده شده در موشک های ایرانی را عامل رسیدن همزمان آنها به اهداف، تضعیف توان رهگیری گنبدآهنین و اصابت دقیق آنها به اهداف ارزیابی کرد.

 

 

 

«آنکیت پاندا» عضو ارشد «بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی» نیز به پیچیدگی پاسخ موشکی ایران در مقایسه با پاسخ موشکی ماه آوریل اشاره کرد و افزود: نه تنها سلاح های استفاده شده، بلکه ساختار حمله روز سه شنبه نیز متفاوت بود.وی افزود: موشک های کروز و پهپادهای استفاده شده در ماه آوریل، سرعت موشک های روز سه شنبه را نداشتند و همین موضوع، باعث شد گنبدآهنین فرصت کمتری برای مقابله داشته باشد.  «مالکوم دیویس» کارشناس موسسه سیاست راهبردی استرالیا درباره پاسخ احتمالی رژیم اشغالگر به ایران هشدار داد و افزود: حمله‌های آینده ممکن است پیچیده تر و وسیع تر از این هم باشند و از پهپاد و موشک های کروز نیز استفاده شود که این موضوع باعث خواهد شد موشک ها و پهپادهای بیشتری به هدف
 اصابت کنند.

کارشناس شبکه سی‌ان‌ان ترکیه: ایران پدافند پرشکوه اسرائیل را تحقیر کرد

 

 


کارشناس شبکه سی‌ان‌ان ترکیه گفت: این سؤال که ایران چگونه توانست در سپر پدافندی آمریکا و هم پیمانانش رخنه کند، یک پاسخ بیشتر ندارد. اطلاعاتی به ما رسیده است که ایران در این حمله موشک‌های هایپرسونیک فتاح را به‌کار برده است؛ موشک‌هایی که چهارده ماخ سرعت دارند. این کارشناس ترک توضیح داد:«چیزی که من برآورد کردم این است که این موشک از آنجا که چهارده برابر صورت شتاب دارد، در رادارها دیده نمی‌شود و گنبد آهنین نیز نمی‌تواند آن را رهگیری کند. به بیان دیگر جنگنده‌ها نیز نمی‌توانند آن را رهگیری کنند. وی با این توضیح که این موشک‌ها خیلی پیشرفته‌اند و در اصل برای زدن ناوهای هواپیمابر ساخته شده‌اند، ادامه داد:«بنابراین اگر همانگونه که اعلام شده ایران موشک هایپرسونیک به‌کار گرفاه باشد، این موشک‌ها ظرف چهاردقیقه از ایران به اسرائیل می‌رسند پس رادارها آن را شناسایی نمی‌کنند و موشک‌ها هب هدف برخورد می‌کنند.

 

 

گنبد آهنین نخستین مرحله از سیستم دفاع هوایی چندلایه اسرائیل است؛بالاتر از این، سامانه‌های پدافندی فلاخن داوود و غیره دارند. پس حمله ایران، این را به ما نشان می‌دهد که ایران می‌تواند سامانه پدافندی چندلایه و اصطلاحا پرشکوه اسرائیل را سوراخ کند! یکی از جزئیات بسیار روشن حمله ایران این بود که دفعه پیش یعنی 25فروردین حمله‌ای سبک‌تر انجام داد که شاید از موشک‌های با کیفیت بالا استفاده نشد، اما موشک‌های هایپرسونیک ایران تمام معادلات را تغییر می‌دهد. حتی با اینکه حمله‌ای متوسط ارزیابی شد ولی سامانه پدافنی اسرائیل را سوراخ کرد.

 

مهر

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها