۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۵
حادثه هنگام تخریب کارگاه روی داد
بازدید:۲۴۵
 صد آنلاین | سعید صمدی، فعال حوزه معدن و دبیر انجمن زغال‌سنگ، در خصوص ابعاد جدید انفجار معدن زغال‌سنگ طبس می‌گوید: معدن زغال‌سنگ پروده 5 دارای 3 بلوک بود که در اختیار آقای مجتهدزاده است. این معدن یکی از قوی‌ترین سیستم‌های ایمنی را میان معادن زغال‌سنگ داشت.
کد خبر : ۱۱۵۵۰۲

به گزارش صد آنلاین، سعید صمدی، فعال حوزه معدن و دبیر انجمن زغال‌سنگ، در خصوص ابعاد جدید انفجار معدن زغال‌سنگ طبس می‌گوید: معدن زغال‌سنگ پروده 5 دارای 3 بلوک بود که در اختیار آقای مجتهدزاده است. این معدن یکی از قوی‌ترین سیستم‌های ایمنی را میان معادن زغال‌سنگ داشت.
وی با اشاره به سیستم تهویه این معدن گفت: هر دقیقه 4 هزار و 500 مترمکعب هوا در این معدن تهویه می‌شد. ما دو مدل تهویه در معادن داریم؛ مدل دهشی و مدل مکشی. معدن پروده طبس سیستم تهویه معدن مکشی داشت، در این حالت لوله مکش هوا در نزدیکی سینه کار قرار می‌گیرد و گردوغبار و گازهای موجود در سینه کار را به خارج هدایت می‌‌کند. دبیر انجمن زغال‌سنگ با تأکید بر اینکه در این معدن ورودی‌ها در انتهای بلوک C بود که به‌ترتیب هوا وارد بلوک C و B و A و نهایتاً تخلیه می‌شد، افزود: کل تونل معدن طبس سیستم تهویه داشت؛ ضمن اینکه این تونل تهویه در عین حال تونل ارتباطی و تونل فرار هم بود تا اگر ریزشی در معدن به وجود می‌آید معدن مسدود نشود.وی در رابطه با عملکرد معادن زغال‌سنگ نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: راه‌اندازی معادن زغال‌سنگ این‌گونه است که یک لایه با ضخامت یک متر زغال‌سنگ شناسایی می‌شود، برای اینکه این لایه‌ها را استخراج کنند معمولاً یک تونل بالای لایه زغال‌سنگ و یک تونل هم پایین لایه ایجاد می‌شود، این دو تونل با هم 120 متر فاصله دارند و حدود 15 مترمکعب هستند تا امکان تردد واگن و لوکوموتیو وجود داشته باشد.
به‌گفته صمدی، از تونل بالایی با دستگاه‌های مخصوص کار کندن زغال‌ها انجام و در تونل پایین جمع‌آوری زغال‌های کنده‌شده انجام می‌شود. وی با اعلام اینکه معمولاً کارگرها یک متر که به جلو می‌روند پشت‌سر خود چوب می‌گذارند تا کارگاه استخراج ریزش نداشته باشد، گفت: در روند استخراج زغال‌سنگ، کارگرها که 50 تا 60 متر جلو می‌روند به‌خاطر اینکه کارگاه خارج از اراده تخریب نشود خودشان کار تخریب کارگاه را انجام می‌دهند، به این صورت که با نصب سیم بکسل به چوب‌ها یا یک انفجار کوچک کارگاه را پایین می‌آورند.دبیر انجمن زغال‌سنگ با ابراز اینکه حادثه معدنجوی طبس هنگام تخریب کارگاه اتفاق افتاده است، اضافه کرد: با تخریب کارگاه یک‌دفعه حجم عظیمی از گاز متان در معدن آزاد می‌شود، البته چون شیفت 3 بوده تعداد کارگران معدن کم بوده است در غیر این صورت تعداد کشته‌های این حادثه رقم‌های بالاتری داشت.
به‌گفته صمدی، بعد از تخریب کارگاه C که در آن حدود 12 کارگر بودند، چون بلوک‌های C ،B ،A با یکدیگر در ارتباط بودند گاز متان سریعاً به سایر بلوک‌ها سرایت کرده و باعث کشته و مجروح شدن کارگرهای بلوک B  شده است. خوب است بدانید که گاز متان معمولاً  وقتی به 3 درصد برسد احتمال انفجار دارد و در زمان انفجار گاز متان همراه خود تولید دی‌اکسید کربن و مونواکسید کربن می‌کند که اصولاً بو هم ندارد.

دادستان کل کشور: اعلام قصور حادثه معدن فعلا امکان‌پذیر نیست
حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد گفت: اظهارنظر درباره چگونگی قضیه، اینکه قصور بوده یا خیر و تا چه حد و چه کسی مقصر است به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست، لذا اظهارنظر قطعی را بازپرس پرونده ارائه خواهد داد که عهده‌دار بررسی مدارک و نظرات است.
وی با بیان اینکه به دستور رئیس کل قوه قضاییه، تیم مشورتی برای مشاوره حقوقی به بازپرس پرونده تشکیل شده و همواره در پرونده‌های مهم این تیم مشاوره‌ای وجود دارد، افزود: در یک سال اخیر در بحث معادن کشور پنجمین یا چهارمین مورد حادثه است که رخ داده و حادثه معدن مازندران، سمنان، شازند اراک و از همه مهم‌تر در طبس بوده است. دادستان کل کشور گفت: در چنین پرونده‌هایی بازپرس از متخصصان مشورت می‌گیرد و اگر نیاز به ارجاع کارشناس باشد ارجاع می‌دهند و بعد از اتمام تحقیقات، اظهارنظر بازپرس قابلیت استناد دارد. از آنجا که بعد از صادر شدن رای قطعی دادگاه می‌توان قصور را اعلام کرد، لذا هرگونه اظهار نظری به مصلحت نیست، بلکه اخلال در تحقیقات بازپرس است.

مهر

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها