آخرین اخبار
۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۳
بازدید:۳۳۹
رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: واشنگتن بر این عقیده است که اسرائیل باید سناریوی عملیاتی مدنظر خود را دنبال کند اما نباید این درگیری‌ها و توسعه جنگ در چند جبهه صورت بگیرد، بلکه باید یک جبهه را پیش ببرد و سپس وارد جبهه دیگر شود.
کد خبر : ۱۱۵۲۸۴

محمدصالح صدقیان، رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح امکان عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنم که در برخی از اندیشکده‌های آمریکا به موضوع توسعه جنگ توسط اسرائیل در منطقه خاورمیانه اشاره شده و این موضوع بر اساس منطق آنها و نوع نگاهشان به تحولات اخیر تحلیل شده است. بحث توسعه جنگ از نظر ایالات متحده صرفاً گسترش درگیری در منطقه نیست بلکه توسعه جنگ در چند جبهه مورد نظر آنها است. واشنگتن بر این عقیده است که اسرائیل باید سناریوی عملیاتی مدنظر خود را دنبال کند اما نباید این درگیری‌ها و توسعه جنگ در چند جبهه صورت بگیرد، بلکه باید یک جبهه را پیش ببرد و سپس وارد جبهه دیگر شود.

وی ادامه داد: این تحلیل با تحلیل و برداشت برخی‌ها در مورد توسعه جنگ متفاوت است؛ به گونه‌ای که عده‌ای بحث عدم توسعه جنگ را متوقف کردن تمامیت درگیری و جنگ می‌دانند که با تعریف آمریکا در تضاد است. این در حالیست که سفرهای زیادی از سوی مقامات آمریکا برای آرام‌سازی اوضاع منطقه و همچنین لبنان انجام شده اما خروجی آن باز هم مبهم و نامعلوم بوده است. در این میان بحث تکرار سناریوی سال ۲۰۰۶ مطرح شده که حالا ورود زمینی ارتش اسرائیل به لبنان هم در خلال آن طرح شده است اما مسئله اینجاست که قدرت حزب‌الله نسبت به سال ۲۰۰۶ ده‌ها برابر شده است. حتی ایالات متحده هم می‌داند که ورود ارتش اسرائیل به لبنان به صورت زمینی هزینه زیادی برای تل‌آویو در بر خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از منظر دیگر باید توجه شود که اسرائیل به دنبال آن است تا در ابتدا ساختار و سازمان حزب‌الله را هدف قرار دهد تا در سطح دوم بتواند با این جریان وارد تقابل و نبرد مستقیم شود. تا به امروز حدود ۱۵۰۰ نفر در لبنان به دلیل حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند که شامل اعضای حزب‌الله لبنان و همچنین غیرنظامیان می‌شوند و نکته اینجاست که این میزان تلفات انسانی صرفاً مربوط به حمله اسرائیل به جنوب لبنان نبوده، بلکه بیروت و حتی بقاء و مابقی نقاط هم مورد هدف قرار گرفته است. در این راستا بسیاری از کشورها این اقدامات اسرائیل را محکوم کردند اما مسئله اصلی این است که تا به امروز مقاومت به تنهایی در مقابل اسرائیل ایستاده است و ایران هم محاسبات دقیقی را در دستور کار خود قرار داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مقابل، اسرائیل از سوی آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی صاحب تکنولوژی و تسلیحات حمایت می‌شود که اساساً توازن را نمی‌توان در این سطح مشاهده کرد. مسئله فعلی قطعنامه ۱۷۰۱ است که اسرائیل خواهان عقب‌نشینی حزب‌الله تا پشت رودخانه لیتانی بوده اما مابقی بندهای این قطعنامه هیچگاه از سوی اسرائیل اجرایی نشده و به آن عمل نکرده است؛ چراکه اسرائیل هم به همان مقدار باید از رودخانه لیتانی فاصله بگیرد اما چنین اقدامی را انجام نداده است. در این میان رئیس پارلمان لبنان و نخست‌وزیر این کشور اعلام کردند که اصل ماجرا و ریشه درگیری‌های اخیر، لبنان نیست بلکه غزه است و باید در آنجا آتش‌بس برقرار شود. بر همین اساس احتمال حمله زمینی اسرائیل به لبنان کم است اما ممکن است که نتانیاهو دست به یک اقدام نسنجیده و خطرناک بزند.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها