آخرین اخبار
۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
نحوه مصرف زردچوبه برای کنترل دیابت
بازدید:۱۹۶
صد آنلاین | تحقیقات جدید نشان داده است که زردچوبه و ماده تشکیل دهنده آن کورکومین ممکن است به کنترل دیابت کمک کند. همچنین می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، حساسیت به انسولین را افزایش دهد و از افزایش وزن جلوگیری کند. با این حال زردچوبه نباید تنها درمانی باشد که برای پیشگیری یا مدیریت دیابت استفاده می کنید.
کد خبر : ۱۱۴۹۴۰

به گزارش صد آنلاین،  دیابت  اگر درمان نشود، می تواند باعث بیماری کلیوی شود، خطر بیماری قلبی را افزایش دهد و حتی باعث نابینایی شود . برای بسیاری از افراد، این بیماری از طریق رژیم غذایی و ورزش قابل کنترل است. برخی دیگر ممکن است به حمایت درمانی اضافی از طریق داروهای خوراکی یا تزریق انسولین نیاز داشته باشند. با پایش مداوم سطح قند خون، می توان از بسیاری از خطرات درازمدت مرتبط با دیابت جلوگیری کرد و زندگی طولانی و سالمی داشت. 

روش‌های متعددی برای کنترل علائم دیابت وجود دارد، اما محققان به مطالعه استراتژی‌های جایگزین برای پیشگیری و درمان دیابت در تمام اشکال آن ادامه می‌دهند. یکی از این راهکارها استفاده از زردچوبه است. 

آیا ادویه ای که معمولا در کاری یافت می شود واقعا می تواند از دیابت جلوگیری کند؟ و چه مقدار از آن را باید مصرف کنید؟

 

 

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری است که با قند خون بالا مشخص می شود و به آن هایپرگلیسمی نیز گفته می شود. بدن شما برای انرژی به گلوکز نیاز دارد. گلوکز را از غذایی که می خورید دریافت می کند، معمولاً به صورت کربوهیدرات موجود در غذاهایی مانند شیر، نان، سیب زمینی، اسپاگتی و لوبیا.

پس از مصرف کربوهیدرات، بدن شما آنها را تجزیه کرده و به گلوکز تبدیل می کند. گلوکز وارد جریان خون شما  شده و باعث افزایش سطح قند خون می شود. برخی از غذاها قند بیشتری نسبت به کربوهیدرات دارند که این سطوح را حتی سریعتر افزایش می دهد. به طور معمول، هنگامی که گلوکز وارد جریان خون می شود، انسولین تولید شده توسط پانکراس شروع به حرکت آن به سلول های شما می کند. انسولین گلوکز را از خون شما به سلول‌های شما منتقل می‌کند که از آن برای انرژی استفاده می‌کنند. 

اگر دیابت دارید، مشکلی در پاسخ یا تولید انسولین شما وجود دارد که باعث می شود که گلوکز بیشتری در جریان خون شما باقی بماند. با گذشت زمان، این وضعیت می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شود، از جمله:

  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی 
  • آسیب عصبی 
  • حمله قلبی
  • سکته
  • آسیب کلیه
  • از دست دادن بینایی

هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد. با این حال، با نظارت مداوم بر سطح قند خون و حفظ آن در محدوده سالم، می توان از اثرات طولانی مدت دیابت جلوگیری کرد. بسیاری از افراد می توانند دیابت خود را از طریق رژیم غذایی و ورزش کنترل کنند. برخی دیگر ممکن است به داروهای خوراکی یا تزریق انسولین نیاز داشته باشند. 

 

سه نوع اصلی دیابت وجود دارد: 

 

نوع 1

یک واکنش خود ایمنی که بدن شما را از تولید انسولین کافی باز می دارد باعث دیابت نوع 1 می شود. معمولاً در کودکان یا بزرگسالان جوان تشخیص داده می‌شود و 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به دیابت را تشکیل می‌دهد. 

 

نوع 2

دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به انسولین مقاوم می شود و نمی تواند از انسولین موجود به طور موثر استفاده کند. این نوع دیابت بیشتر در بزرگسالان تشخیص داده می شود و 90 تا 95 درصد از افراد مبتلا به دیابت را تشکیل می دهد. 

 

دیابت بارداری

دیابت بارداری فقط در دوران بارداری رخ می دهد. در اکثر افراد پس از زایمان از بین می رود، اما مادر و کودک در آینده در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 خواهند بود.

 

علائم دیابت عبارتند از: 

  • تشنگی بیش از حد معمول
  • نیاز به دفع ادرار بیشتر
  • تاری دید
  • تجربه کاهش وزن غیرقابل توضیح

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید تا تشخیص دهد که آیا این علائم به دلیل دیابت یا سایر شرایط سلامتی است. آنها می توانند از طریق آزمایش خون بررسی کنند که آیا دیابت دارید یا خیر.

 

 

زردچوبه چیست؟

زردچوبه ادویه ای از ریشه گیاه زردچوبه، Curcuma longa است. بومی آسیای جنوب شرقی و مربوط به گیاه زنجبیل است. زردچوبه ای که خریداری می کنید از خشک کردن و آسیاب کردن ریشه گیاه تهیه می شود. ترکیب شیمیایی فعال موجود در زردچوبه کورکومین نام دارد. برخی از افراد از کورکومین برای درمان عفونت چشم، زخم، سوختگی و سرفه استفاده می کنند. هنوز هم یک داروی محبوب در طب آیورودا و چینی است.

 

 

زردچوبه چه فوایدی دارد؟

از آنجایی که طب سنتی حداقل دو هزار سال از زردچوبه استفاده کرده است، فواید بالقوه کورکومین توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. آن‌ها می‌خواهند بفهمند که چگونه و چرا این ادویه می‌تواند به شرایط مختلف سلامت کمک کند و در عین حال اطمینان حاصل شود که مردم از آن به طور ایمن و مؤثر استفاده می‌کنند. 

در حالی که تحقیقات در حال انجام است، مزایای کورکومین عبارتند از:

  • کاهش ناراحتی و تورم ناشی از آرتریت
  • کاهش علائم اضطراب
  • کمک به ریکاوری بعد از تمرین
  • کاهش دردهای عضلانی
  • حمایت از عملکرد سالم کلیه
  • حذف چربی از جریان خون

بسیاری از فواید کورکومین ناشی از اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی طبیعی آن است. کورکومین با مسدود کردن آنزیم هایی که یک واکنش التهابی ایجاد می کنند به بدن شما کمک می کند تا التهاب را کاهش دهد. 

به عنوان یک آنتی اکسیدان، می تواند رادیکال های آزاد را در بدن حذف کند. غلظت بالای رادیکال های آزاد می تواند باعث پیری زودرس، التهاب مزمن و آسیب به سلول های سالم شود. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه ممکن است تا حدی تاثیر آن را در پیشگیری از دیابت توضیح دهد. 

 

 

آیا زردچوبه می تواند دیابت را درمان کند؟

شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد زردچوبه به طور موثر علائم دیابت را کاهش می دهد و حتی می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 در بیماران پیش دیابتی جلوگیری کند.

برخی از این فواید در درجه اول از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه ناشی می شود. محققان دریافته اند که التهاب مزمن در ایجاد چندین نگرانی سلامتی از جمله بیماری قلبی، انواع خاصی از سرطان ها و بیماری کرون نقش دارد. 

التهاب مزمن همچنین بر مقاومت به انسولین و دیابت تأثیر می گذارد و یک چرخه معیوب ایجاد می کند: چربی اضافی بدن باعث التهاب مزمن می شود که باعث می شود در برابر اثرات انسولین مقاوم تر شوید. التهاب طولانی مدت نیز ممکن است به چاقی، ایجاد چربی بیشتر در بدن و ادامه چرخه کمک کند. 

با افزایش مقاومت به انسولین، سطح قند خون همچنان افزایش می یابد. اگر درمان نشود، منجر به دیابت نوع 2 می شود. التهاب نیز ممکن است در دیابت نوع 1 نقش داشته باشد. محققان بر این باورند که التهاب ممکن است باعث واکنش خودایمنی شود که باعث می شود بدن در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تولید انسولین را متوقف کند.

کورکومین ممکن است با عمل به عنوان یک عامل ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از پیشرفت دیابت جلوگیری کند. اثرات آنزیم های خاصی را در بدن که باعث ایجاد التهاب می شوند، مهار می کند. به همین دلیل است که زردچوبه یک درمان محبوب برای کسانی است که بعد از تمرین یا آرتروز درد عضلانی را تجربه می کنند.

آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را که مولکول هایی با قدرت واکنش بالا هستند از متابولیسم ما حذف می کنند. عوامل خارجی مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار، آلودگی هوا، مواد شیمیایی صنعتی، ازن و برخی غذاها می توانند تولید رادیکال های آزاد را تحریک کنند. 

تعداد کمی از رادیکال های آزاد برای سلامتی شما مهم هستند و غلظت بالای آن می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود. اگر شما در معرض خطر استرس اکسیداتیو طولانی مدت و التهاب مزمن هستید:

  • اضافه وزن دارید یا چاق هستید
  • سیگاری یا مصرف کننده محصولات تنباکو هستید
  • غذاهای فرآوری شده یا غذاهای پرچرب و قند زیاد می خورید
  • در معرض مقادیر بالایی از آلودگی هوا، آفت کش های خاص یا مواد شیمیایی صنعتی هستید

استرس اکسیداتیو به سلول های سالم آسیب می رساند و باعث التهاب مزمن می شود. از آنجایی که زردچوبه التهاب را کاهش می دهد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، ممکن است از آن جلوگیری کند.

 

فواید زردچوبه برای دیابت

زردچوبه همچنین ممکن است برای مبتلایان به دیابت فوایدی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه ممکن است: 

  • قند خون را کاهش می دهد.
  • حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.
  • از افزایش وزن جلوگیری می کند.

این اثرات ممکن است حفظ سطح قند خون را در محدوده سالم آسان‌تر کند که کلید مدیریت دیابت و جلوگیری از خطرات سلامتی درازمدت مرتبط با این بیماری است. 

 

 

آیا زردچوبه برای دیابت نوع 2 مفید است؟

بررسی سیستماتیک اثرات کورکومین بر دیابت به این نتیجه رسید که می تواند سطح قند خون را متعادل کرده و مقاومت به انسولین را کاهش دهد. افزایش حساسیت به انسولین کلید پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 است. 

در طول آزمایشات، کورکومین: 

  • ایجاد دیابت نوع 2 را به تاخیر انداخت.
  • عملکرد سلول های بتا را بهبود بخشید.
  • از تخریب سلول های بتا جلوگیری کرد.
  • حساسیت به انسولین را بهبود بخشید.

یک مطالعه  به تأثیر مصرف مکمل‌های کورکومین در بین 240 فرد پیش دیابتی پرداخت. در گروهی که دارونما مصرف می‌کردند، 16.4 درصد از آنها طی 9 ماه به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. در گروهی که مکمل های کورکومین مصرف می کردند، هیچ کس در همان دوره به دیابت نوع 2 مبتلا نشد. 

گروهی که مکمل‌های کورکومین مصرف می‌کردند نیز بهبود عملکرد سلول‌های بتا را که مسئول تولید انسولین هستند، نشان دادند. در آنها همچنین مقاومت به انسولین کاهش پیدا کرد، به این معنی که بدن آنها می تواند از انسولین خود به طور موثرتری برای کاهش سطح قند خون استفاده کند. 

 

بهترین روش مصرف زردچوبه برای درمان دیابت

در حالی که مصرف زردچوبه فوایدی برای سلامتی دارد، روش مصرف آن برای درمان بیماری متفاوت است. از آنجایی که زردچوبه دسترسی زیستی پایینی دارد، جذب آن برای بدن شما دشوار است و زمانی که وارد بدن شود به سرعت تجزیه می شود. تعداد بسیار کمی از مواد شیمیایی لازم به جریان خون شما می رسد. 

وقتی زردچوبه می خورید، بدن شما به سرعت حدود 90% آن را به عنوان مواد زائد دفع می کند. زردچوبه باید با مواد دیگر مخلوط شود تا توانایی بدن شما برای جذب آن افزایش یابد. 

اگر می خواهید زردچوبه را برای کنترل دیابت مصرف کنید، باید از مکمل زردچوبه استفاده کنید که برای افزایش فراهمی زیستی آن تهیه شده است. بسیاری از مکمل‌های زردچوبه مناسب بدون نسخه موجود است که بدن شما می‌تواند به‌درستی آن را جذب کند. 

توجه به این نکته مهم است که زردچوبه به تنهایی از علائم دیابت پیشگیری نمی کند یا آن را کنترل نمی کند. شما به ترکیبی از درمان ها، از جمله تغییر در رژیم غذایی، افزایش میزان ورزش و احتمالاً مصرف داروهای تجویزی نیاز دارید. شما همیشه باید با پزشک خود برای تعیین بهترین روش درمانی کار کنید. 

 

 

عوارض مصرف زردچوبه برای دیابت

در حالی که برخی تحقیقات اثرات مثبت زردچوبه را تایید می کنند، مطالعات بیشتری برای تعیین عوارض جانبی بالقوه و تداخلات دارویی مورد نیاز است. به عنوان مثال، اگر از داروهای تجویزی خاصی برای رقیق شدن خون خود استفاده می کنید، از مصرف زردچوبه خودداری کنید. 

زردچوبه در دوزهای زیاد می تواند باعث ناراحتی معده یا درد شکمی شود. در یک مطالعه، چند شرکت کننده که مکمل های کورکومین مصرف می کردند، خارش، یبوست و سرگیجه را گزارش کردند. 

زردچوبه برای افراد زیر توصیه نمی شود:

  • باردار هستند یا کسی که ممکن است باردار شود.
  • مادران در دوران شیردهی.
  • کودکان زیر 12 سال.
  • افرادی که برای کم خونی یا بیماری کبد تحت درمان هستند.

مانند تمام مکمل ها، قبل از مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا برای شما بی خطر است یا خیر.

 

 

چه مقدار زردچوبه مصرف کنم؟

برای جلوگیری از عوارض جانبی مصرف زردچوبه، با دوز کمتر شروع کنید. اگر آن را به خوبی تحمل می کنید، دوز را افزایش دهید تا زمانی که مقدار توصیه شده را مصرف کنید.

به طور کلی، اکثر مردم زردچوبه را به خوبی تحمل می کنند. مطالعات نشان داده اند که مصرف 12 گرم زردچوبه در روز بی خطر است. با این حال، میزان مصرف شما به ترکیب مورد استفاده برای افزایش فراهمی زیستی کورکومین بستگی دارد. اگر از مکمل های بدون نسخه استفاده می کنید، دوز توصیه شده روی بطری را دنبال کنید. 

همیشه باید قبل از شروع یک دارو یا مکمل جدید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با سایر داروها تداخل ندارد. 

 

 

سایر گزینه های درمانی دیابت

در حالی که تحقیقات در مورد اثرات زردچوبه بر دیابت ادامه دارد، گزینه های درمانی زیادی برای مدیریت دیابت وجود دارد. مصرف زردچوبه به تنهایی از دیابت پیشگیری یا مدیریت نمی کند، بنابراین به ترکیبی از گزینه های درمانی نیاز خواهید داشت. درمان های دیگر عبارتند از:

 

تغییر رژیم غذایی

یک رژیم غذایی متعادل و کم کربوهیدرات می تواند قند خون شما را پایین نگه دارد. در برخی از بیماران پیش دیابتی، حتی ممکن است از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند. این به معنای حذف کربوهیدرات های ساده  است. آنها را با پروتئین های بدون چربی، میوه ها و سبزیجات و غلات کامل جایگزین کنید. 

 

ورزش 

ورزش می تواند سطح قند خون را به طور طبیعی کاهش دهد و به بدن اجازه می دهد انرژی مصرف کند و حتی می تواند کارایی انسولین را در بدن افزایش دهد. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش متوسط ​​داشته باشید. پیاده روی، شنا، رقصیدن یا دوچرخه سواری گزینه های خوبی برای شروع فعالیت هستند.

 

مصرف دارو

در حالی که برخی از بیماران می توانند با تغییر رژیم غذایی و ورزش بیشتر، سطح قند خون خود را مدیریت کنند، برخی دیگر به دارو نیاز دارند. این امر به ویژه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 رایج است.

داروهای خوراکی و تزریق انسولین می تواند سطح قند خون را به محدوده سالم بازگرداند و از اثرات طولانی مدت جلوگیری کند. 

تمام مدیریت موفق دیابت با پایش مداوم قند خون شروع می شود. شما می توانید سطح قند خون خود را در خانه با استفاده از لانست ها و نوارهای آزمایش یا یک مانیتور مداوم گلوکز کنترل کنید.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها