آخرین اخبار
۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
گزارش جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا

بایدن مسئول فاجعه افغانستان است

بایدن مسئول فاجعه افغانستان است
بازدید:۵۳
صد آنلاین | جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی انتقادی درباره تحقیقات در زمینه خروج آمریکا از افغانستان منتشر کردند که در آن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، «مسئول پایان فاجعه‌بار طولانی‌ترین جنگ این کشور» معرفی شده است. این گزارش به بررسی جزئیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پرداخته و عنوان می‌کند که این خروج‌ که با هرج‌ومرج و شکست‌های متعدد همراه بود، نتیجه تصمیمات نادرست دولت بایدن است. در این گزارش نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که توافق خروج با طالبان را در فوریه ۲۰۲۰ امضا کرده بود، به حداقل رسیده است.
کد خبر : ۱۱۴۹۳۷

به گزارش صد آنلاین، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی انتقادی درباره تحقیقات در زمینه خروج آمریکا از افغانستان منتشر کردند که در آن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، «مسئول پایان فاجعه‌بار طولانی‌ترین جنگ این کشور» معرفی شده است. این گزارش به بررسی جزئیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پرداخته و عنوان می‌کند که این خروج‌ که با هرج‌ومرج و شکست‌های متعدد همراه بود، نتیجه تصمیمات نادرست دولت بایدن است. در این گزارش نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که توافق خروج با طالبان را در فوریه ۲۰۲۰ امضا کرده بود، به حداقل رسیده است.

به گزارش شرق، در روزهای گذشته کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه را به حضور در جلسه‌ای احضار کرد تا درباره گزارش این کمیته در زمینه خروج آمریکا از افغانستان صحبت کند. به گزارش آسوشیتدپرس، در این گزارش ۳۵۰‌صفحه‌ای که محصول بیش از ۱۸ ماه تحقیق و بررسی است، شهادت‌ها و مصاحبه‌هایی با مقامات ارشد نظامی و دولتی ازجمله ژنرال مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک و ژنرال بازنشسته فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق نیروهای مرکزی ایالات متحده، جمع‌آوری شده است. همچنین‌ بیش از ۲۰ هزار صفحه اسناد وزارت امور خارجه بررسی شده و در این گزارش گنجانده شده است. گزارش جمهوری‌خواهان به‌ویژه بر ماه‌های منتهی به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تمرکز دارد و عنوان می‌کند که دولت بایدن هشدارها و توصیه‌های مقامات میدانی را نادیده گرفته است. همچنین اشاره شده است که تصمیمات کلیدی بدون مشورت با مقامات نظامی و دیپلماتیک گرفته شده و بیشتر بر اساس توصیه‌های جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن‌ بوده است.

اصرار برای باز نگه‌داشتن سفارت: این گزارش همچنین بیان می‌کند که دولت بایدن با وجود نقض تعهدات از سوی طالبان، به توافق خروج ادامه داده است. درحالی‌که بر اساس این توافق، طالبان متعهد شده بودند که وارد مذاکرات با دولت وقت افغانستان شوند، اما آنها به این تعهدات عمل نکردند و در نهایت‌ طالبان توانستند با سرعت بیشتری از آنچه مقامات آمریکایی پیش‌بینی کرده بودند، شهرهای کلیدی افغانستان را تصرف کنند. در گزارش جمهوری‌خواهان، به تلاش‌های دولت بایدن برای حفظ سفارت آمریکا در کابل و تصمیمات مرتبط با آن اشاره شده است که به اعتقاد آنها، منجر به به‌خطرافتادن جان پرسنل دیپلماتیک آمریکایی شد. ژنرال مک‌کنزی در شهادتش به کمیته گفته است که اصرار دولت بایدن برای باز نگه‌داشتن سفارت تا آخرین لحظه، «نقصی کشنده» بود که به بحران آگوست ۲۰۲۱ منجر شد.علاوه‌براین در این گزارش اشاره شده که برخی از گزارش‌های امنیتی که خطرات برای پرسنل آمریکایی را هشدار داده بودند، از طرف مقامات وزارت امور خارجه تغییر یافته یا حتی بازنویسی شده‌اند تا نگرانی‌های امنیتی کاهش یابد. کارول پرز، معاون موقت وزارت امور خارجه در زمان خروج، در شهادتی به کمیته جمهوری‌خواهان گفت: «ما هنوز در حال برنامه‌ریزی بودیم که کابل سقوط کرد».

گزارش جمهوری‌خواهان به‌شدت از بایدن انتقاد کرده و می‌گوید که او مسئول اصلی این خروج پر‌هرج‌ومرج است، درعین‌حال اشاره می‌کند که بایدن با توجه به توافقی که از طرف ترامپ امضا شده بود، در موقعیتی بسیار دشوار قرار داشت. در این توافق، ترامپ متعهد شده بود تمام نیروهای آمریکایی و پیمانکاران نظامی تا بهار ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند، اما طالبان به تعهدات خود پایبند نماندند و حملات خود را علیه نیروهای افغان افزایش دادند. با این حال این گزارش نقش زلمای خلیل‌زاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان و مذاکره‌کننده اصلی توافق با طالبان را در تصمیمات دولت ترامپ برجسته کرده و عنوان می‌کند که ترامپ بر اساس توصیه‌های رهبران نظامی آمریکا تصمیم به کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان گرفته است. در پاسخ به انتشار این گزارش، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه گفت گزارش جدید جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان، هیچ چیز جدیدی دراین‌باره نشان نمی‌دهد.

سال گذشته کوری میلز، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده، اعلام کرد که طرح استیضاح لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا را به دلیل نحوه مدیریتش در روند خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان، به کنگره ارائه خواهد داد. کوری میلز از خروج آمریکا از افغانستان‌ به‌عنوان «عقب‌نشینی آشفته‌» یاد کرد که به رهاشدن شهروندان و متحدان آمریکایی و همچنین تلفات گسترده نظامیان و غیرنظامیان منجر شد. میلز تأکید کرده بود که مقام‌های بلندپایه در دولت بایدن به هشدارهای اطلاعاتی درباره خطر احتمالی حمله به آمریکایی‌ها و متحدان‌شان توجه نکردند؛ درحالی‌که این هشدارها از قبل وجود داشتند. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، پیش‌تر با اشاره به تداوم تهدیدها علیه نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا، گفته بود تا زمانی که به حضور نیروها در منطقه نیاز باشد، در این منطقه خواهند ماند.

خروج آمریکا به حضور تقریبا دو دهه‌ای نیروهای آمریکایی و متحدان پایان داد که با هدف بیرون‌راندن شبه‌نظامیان القاعده‌ که مسئول حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده بودند، آغاز شده بود. طالبان به رهبر القاعده، اسامه بن‌لادن، اجازه داده بود تا در افغانستان پناه بگیرد. به نوشته آسوشیتدپرس، با توجه به شرکت‌نکردن دوباره بایدن در انتخابات، ترامپ و متحدانش در حزب جمهوری‌خواه تلاش کرده‌اند تا موضوع خروج از افغانستان را به‌عنوان یک مسئله انتخاباتی علیه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، مطرح کنند. گزارش جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به مسئولیت کلی هریس به‌عنوان مشاور بایدن اشاره کرده، اما هیچ مشاوره یا اقدام مشخصی از سوی هریس را که منجر به این شکست‌ها شده باشد، ذکر نمی‌کند.

مهر

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها