آخرین اخبار
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
بازدید:۴۳
کارشناسان می‌گویند که جنبش حزب‌الله لبنان قابلیت‌های نظامی پیچیده و رزمندگان بیشتری دارد و ارتش صهیونیست نمی‌تواند با آن مقابله کند. 
کد خبر : ۱۱۴۷۱۴

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی در خصوص مقابله ارتش رژیم صهیونیستی با جنبش حزب‌الله لبنان می‌نویسد: پس از نزدیک به یک سال جنگ در غزه، اسرائیل در حال تشدید خصومت‌های خود با حزب‌الله لبنان است. این در حالی صورت می‌گیرد که مبارزه با حماس ارتش اسرائیل را تحت فشار قرار داده است، سربازان مهلت کمی برای استراحت پیدا می‌کنند، اقتصاد اسرائیل با شدیدترین افت خود در سال‌های اخیر مواجه است و فشار فزاینده‌ای بر کابینه آن وجود دارد تا به توافقی برای بازگرداندن اسرا دست یابد. 

مشخص نیست که آیا اسرائیل قصد دارد به لبنان حمله کند یا خیر، اما سوال این است که آیا می‌تواند در جبهه دومی نیز درگیر شود؟ کارشناسان می‌گویند که اگر تل‌آویو با حزب‌الله وارد جنگی تمام عیار شود، با تهدیدی به مراتب قوی‌تر از حماس رو به رو خواهد بود و متناسب با آن هزینه‌های بیشتری خواهد پرداخت. 

«یوئل گزانسکی» محقق موسسه مطالعات امنیت داخلی در تل آویو که در شورای امنیت داخلی اسرائیل در زمان سه نخست وزیر کار می‌کرد، گفت: «حزب‌الله حماس نیست. در واقع دولتی در یک دولت است با قابلیت‌های نظامی بسیار پیچیده‌تر». 

قدرت حزب‌الله از حماس نیز بیشتر است

حزب‌الله نزدیک‌ترین شریک منطقه‌ای ایران است که نه تنها در سال گذشته تسلیحات پیشرفته‌تری را به نمایش گذاشته، بلکه از طریق متحدان و شرکای خود در سراسر غرب آسیا (از جمله عراق و یمن) به عمق استراتژیک خود می‌بالد. تحلیلگران نظامی تخمین می‌زنند که حزب‌الله بین ۳۰ تا ۵۰ هزار رزمنده دارد. هرچند تعداد رزمندگان آن تا ۱۰۰ هزار نیز گفته شده است. افزون بر این، حزب‌الله بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار راکت در اختیار دارد. مهم‌ترین دارایی نظامی حزب‌الله موشک بالستیک دوربرد آن است که گفته می‌شود این گروه هزار و ۵۰۰ موشک دقیق با برد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر دارد. 

در جریان حمله روز یکشنبه حزب‌الله به اسرائیل که پایگاه هوایی «رامات دیوید» را با موشک‌های فادی ۱ و فادی ۲ هدف قرار داد، سلاح‌هایی با برد بلندتر مورد استفاده قرار گرفت که گمان می‌رود برای اولین بار توسط این گروه به کار رفته باشد. 

شمار زیاد رزمندگان حزب‌الله در برابر تعداد اندک نظامیان صهیونیست

اسرائیل جمعیت کمی دارد و نیروی نظامی آن بی حد و حصر نیست. در حالی که ارتش آن برای جنگ احتمالی دوم آماده می‌شود، برخی از یگان‌های کلیدی خود را از غزه به سمت مرز‌های شمالی می‌برد. 

اورنا میزراحی، کارشناس حزب‌الله در موسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل می‌گوید: «وقتی در بیش از یک جبهه می‌جنگید، نمی‌تواند در تمام آنها سرمایه‌گذاری زیادی کنید؛ بنابراین باید یک روش متفاوت را برای مبارزه انتخاب کنید». یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز هفته گذشته گفت که در حال حرکت دادن بیشتر نیرو‌ها از غزه به سمت شمال اسرائیل است. تحلیلگران و مقامات ارتش به نقل از رسانه‌های عبری بار‌ها گفته‌اند که ارتش اسرائیل از کمبود رنج می‌برد. 

«یوئل گزانسکی» محقق موسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل می‌گوید: «این طولانی‌ترین جنگ اسرائیل است. پرتاب هر روزه موشک‌ها و مشغول شدن تمام سربازان هدف حزب‌الله بوده است تا به صورت تدریجی اسرائیل را تضعیف کند». 

یک اقتصاد در حال افول

اقتصاد اسرائیل یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها را در طول جنگ غزه دیده است. هزاران کسب و کار متضرر شدند، زیرا نیرو‌های ذخیره زندگی غیرنظامی خود را رها کردند تا سلاح به دست بگیرند و اقتصاد با سرعت نگران‌کننده‌ای رو به کوچک شدن است. 

گزانسکی می‌گوید: «این وضعیت برای جامعه ویرانگر است و اثرات آن سال‌ها ادامه خواهد داشت». 

افول اقتصادی اسرائیل در حالی رخ می‌دهد که هزینه‌های نظامی آن سر به فلک کشیده است. اوایل سال جاری «امیر یارون» رئیس بانک مرکزی اسرائیل هشدار داد که جنگ غزه بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ می‌تواند ۶۷ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

مترجم: زهرا نجفی

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها