آخرین اخبار
۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۶
نگاهی به تحولات جدید لبنان

بی بی و جنگ سوم با حزب‌الله

بی بی و جنگ سوم با حزب‌الله
بازدید:۲۶۲
صد آنلاین | دور جدید تنش‌های بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان که از هفته گذشته و با انفجار دستگاه‌های ارتباطی شروع شد، اکنون با سلسله حملات و عملیات‌های نظامی دو طرف وارد مرحله جدیدی شده است؛ کما‌اینکه در‌همین‌باره و به اذعان نعیم قاسم، «حزب‌الله وارد مرحله جدیدی با عنوان «جنبش تسویه‌حساب نامحدود» یا به عبارت دیگر «نبردِ حسابِ باز‌شده‌ است».
کد خبر : ۱۱۴۳۷۴

 به گزارش صد آنلاین، دور جدید تنش‌های بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان که از هفته گذشته و با انفجار دستگاه‌های ارتباطی شروع شد، اکنون با سلسله حملات و عملیات‌های نظامی دو طرف وارد مرحله جدیدی شده است؛ کما‌اینکه در‌همین‌باره و به اذعان نعیم قاسم، «حزب‌الله وارد مرحله جدیدی با عنوان «جنبش تسویه‌حساب نامحدود» یا به عبارت دیگر «نبردِ حسابِ باز‌شده‌ است». معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان یکشنبه، اول مهر، در مراسم تشییع پیکر شهید ابراهیم عقیل و شهید محمود یاسین حمد در حومه جنوبی بیروت، پایتخت این کشور، سخنرانی و خاطر‌نشان کرد «اسرائیل سه جنایت جنگی دردناک برای ما مرتکب شد که نشان‌دهنده اوج وحشی‌گری است». به گزارش شرق،  این چهره ارشد حزب‌الله سخنانش را این‌گونه ادامه داد «اسرائیل با هدف قراردادن رهبری رضوان، در پی فلج‌کردن مقاومت، تحریک حامیان آن علیه مقاومت و توقف جبهه پشتیبانی از غزه بود. مقاومت مانع از دستیابی اسرائیل به هدف خود از هدف قراردادن فرماندهی الرضوان شد. اسرائیل نه‌تنها مبارزان را هدف قرار داد، بلکه غیرنظامیان، کودکان، امدادگران و خانه‌ها را نیز هدف قرار داد».

البته نعیم قاسم در‌عین‌حال یادآور شد «جبهه پشتیبانی لبنان تا هر زمان که طول بکشد و تا زمانی که جنگ علیه غزه متوقف شود، ادامه خواهد داشت؛ چون تهدیدها ما را متوقف نخواهد کرد و ما آماده مقابله با تمام چالش‌های نظامی هستیم». معاون دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه نحوه پاسخ به تجاوز را مشخص نخواهیم کرد، تصریح کرد «وارد مرحله جدیدی با عنوان جنبش تسویه‌حساب نامحدود شده‌ایم». او تصریح کرد، «آمریکا سرتاپا در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی غوطه‌ور است و حقه‌بازی آن هیچ فایده‌ای ندارد». نعیم قاسم با بیان اینکه مقاومت قوی‌تر به میدان نبرد بازگشته است و میدان شاهد آن خواهد بود، خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «شما در وحشت خواهید مرد، اقتصاد شما متلاشی می‌شود و به اهداف خود نخواهید رسید». نعیم قاسم با اشاره به تلاش اسرائیل برای هدف قراردادن فرماندهان ارشد حزب‌الله، عنوان کرد «هدف صهیونیست‌ها از این اقدامات فلج‌کردن مقاومت و تحریک حامیان آن و متوقف‌کردن جبهه پشتیبانی از غزه است، ولی نیرو‌های مقاومت این توطئه را نیز شکست دادند». معاون سید‌حسن نصرالله ضمن بیان اینکه حزب‌الله مانند کوه ایستاده است، خطاب به اسرائیل گفت: «از ترس خواهید مُرد و اقتصاد شما نابود خواهد شد، ولی نخواهید توانست به اهداف خود دست پیدا کنید».

حمله ترکیبی حزب‌الله به شمال اسرائیل

به دنبال آنچه شیخ نعیم قاسم ذیل عنوان «جنبش تسویه‌حساب نامحدود» یا به عبارت دیگر «نبردِ حسابِ باز» عنوان کرد، منابع رسانه‌ای ظهر دیروز خبر دادند که در پاسخ به فعالیت‌های جنگ‌افروزانه و تروریستی اسرائیل، حزب‌الله دور جدید حملات موشکی و پهپادی شدید خود را به مناطقی در شمال سرزمین‌های اشغالی کلید زد. به گزارش ایسنا، حزب‌الله حمله موشکی و راکتی سنگینی را به شمال اراضی اشغالی و به‌ویژه شهر «صفد» آغاز کرده است. در همین راستا، رسانه‌های عبری گزارش دادند آژیرهای خطر در بیش از ۲۰ منطقه در حد فاصل «طبریه» تا صفد به صدا درآمده است. این رسانه‌ها همچنین از حمله پهپادی حزب‌الله به سمت منطقه «الجلیل» در شمال اراضی اشغالی خبر دادند. منابع محلی نیز از اصابت چند موشک حزب‌الله به مناطقی در نزدیکی دریاچه طبریه و وقوع آتش‌سوزی خبر دادند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در‌این‌باره گزارش داد که در نیم‌ساعت ده‌ها موشک از لبنان به اراضی اشغالی پرتاب شده است. در حمله حزب‌الله یک کارخانه در نزدیکی دریاچه طبریه به صورت مستقیم مورد اصابت قرار گرفته و منجر به آتش‌سوزی در آن شده است.

طبق گزارش آتش‌نشانی رژیم صهیونیستی، هفت تیم اطفای حریق در تلاش برای مهار آتش در منطقه «عمیعاد» در شمال طبریه هستند. برخی منابع نیز از زخمی‌شدن چند صهیونیست در این حمله خبر می‌دهند. مقامات رژیم صهیونیستی نیز از شهرک‌نشینان خواسته‌اند که تردد خود را محدود کرده و به مکان‌های امن و مستحکم پناه ببرند. انفجارهایی نیز در نتیجه حملات حزب‌الله در پایگاه «جولانی» در منطقه «الجلیل سفلی» رخ داده است. در همین راستا، حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: مجاهدان مقاومت اسلامی روز دوشنبه در حمایت از ملت ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها و در پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی که مناطق جنوب و بقاع را هدف قرار داد، مقر نیروهای ذخیره لشکر شمال، پایگاه ذخیره لشکر «الجلیل» و انبارهای لجستیکی آن در پایگاه «عمیعاد» و همچنین مجتمع‌های صنایع نظامی شرکت رافائل در منطقه «زوولون» در شمال شهر حیفا را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار دادند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد: شهرداری حیفا از بیم واکنش حزب‌الله به حملات دیروز به جنوب لبنان، تصمیم به ادامه تعطیلی مدارس و اماکن آموزشی تا روز سه‌شنبه گرفته‌ است. روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت: برآوردها حاکی از این است که حزب‌الله دامنه حملات خود را گسترش خواهد داد. روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» هم گزارش داد: خیابان‌های حیفا پس از حملات حزب‌الله خلوت و خالی شده و انفجارها به‌سرعت روی آن اثر گذاشته‌ است. این حملات پس از آن انجام شد که ارتش رژیم صهیونیستی از صبح دیروز حملات تجاوزکارانه خود به جنوب لبنان را تشدید کرده است. طبق اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، از ساعات اولیه صبح دیروز تا به این لحظه حدود ۳۰۰ حمله به جنوب لبنان انجام شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی تهدید کرده است که قصد تشدید جنگ با حزب‌الله را دارد. از زمان آغاز جنگ غزه مرزهای لبنان و اراضی اشغالی نیز شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی است. حزب‌الله لبنان بر توقف جنگ غزه به‌عنوان شرط خود برای توقف حملاتش علیه رژیم صهیونیستی تأکید کرده است. حملات حزب‌الله لبنان که در حمایت از مقاومت غزه و پاسخ به حملات رژیم اشغالگر به غیرنظامیان در جنوب لبنان انجام می‌شود، به کابوسی برای شهرک‌نشینان صهیونیست تبدیل شده که چند ماهی است از ترس، از مناطق شمال اراضی اشغالی فرار کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های عبری ده‌ها شهرک در شمال اراضی اشغالی به دلیل حملات حزب‌الله تخلیه شده و این مناطق شبیه شهر ارواح شده است. ساکنان شهرک‌های شمالی می‌گویند کابینه نتانیاهو آنها را به حال خودشان رها کرده است و فکری برای حل بحران مناطق شمالی نمی‌کند.

موج سوم حملات به لبنان با ۱۸۲ نفر شهید و بیش از ۷۲۰ زخمی غیرنظامی

حملات دیروز دوشنبه حزب‌الله پس از آن انجام شد که منابع رسانه‌ای عصر روز دوشنبه از آغاز موج سوم حملات تجاوزکارانه ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر دادند. به نوشته ایسنا، شبکه المیادین دراین‌باره اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی موج سوم حملات خود به جنوب لبنان را آغاز کرده است. طبق این گزارش، در حملات جدید مناطق «الزهرانی»، «زفتا»، «النمیریه» و «عدلون» در جنوب لبنان هدف قرار گرفته شدند. صهیونیست‌ها همچنین مناطقی را در شهرک «عیتا الشعب» و شهرک «عنقون» آماج حملات شدید خود قرار دادند. در‌همین‌باره، ارتش رژیم صهیونیستی خواستار خروج ساکنان «البقاع» از این منطقه شد.

در همین راستا، «دنیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ما در حال آماده‌شدن برای هدف قرار‌دادن اهدافی در دره البقاع در عمق لبنان هستیم. ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی، از ساکنان روستاهای منطقه البقاع در شرق لبنان خواست تا دو ساعت دیگر از خانه‌های خود خارج شده و یک کیلومتر از مناطق خود دور بمانند. وزارت کشور لبنان نیز از بازگشایی مدارس بر روی آوارگان خبر داد. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی از صبح دیروز در اقدامی کورکورانه، جنوب لبنان و مناطق مسکونی را آماج حملات خود قرار داده‌ است. وزارت بهداشت لبنان نیز عصر دیروز با اعلام آخرین آمار تلفات حملات دوشنبه، گزارش داد‌ تا به این لحظه ۱۸۲ لبنانی از‌جمله کودک، زن و نیروهای امدادی به شهادت رسیده و ۷۲۷ لبنانی نیز زخمی شده‌اند.

از هشدار به اسرائیل تا پیام تسلیت ظریف

با توجه به دور جدید تجاوزات اسرائیل به لبنان، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره عواقب خطرناک ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها در لبنان هشدار داد. ‌ناصر کنعانی‌، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات گسترده هوایی رژیم متجاوز صهیونیستی به مناطق مختلف مسکونی در جنوب لبنان ‌و کشتار صدها نفر از مردم‌ بی‌دفاع این کشور را به‌شدت محکوم کرد. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ضمن انتقاد شدید از سکوت و حتی همراهی آمریکا و برخی حامیان غربی رژیم صهیونیستی، نسبت به تداوم‌ جنایات این رژیم علیه ملت فلسطین و تلاش برای گسترش دامنه جنگ به کل منطقه و‌ عواقب خطرناک ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها هشدار داد. کنعانی با جنون‌آمیز توصیف‌کردن این حملات، خاطرنشان کرد‌ مماشات در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته، این رژیم را نسبت به ادامه جنایات و تداوم سیاست نسل‌کشی جری کرده است. کنعانی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و توسعه دامنه این جنایات به لبنان را مصداق بارز تهدید جدی صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و خواستار اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف این جنایات شد.

هم‌زمان، معاون راهبردی رئیس‌جمهوری‌ در پیامی به دبیرکل حزب‌الله لبنان، شهادت ‌ابراهیم عقیل‌، فرمانده لبنانی را تسلیت گفت. در متن پیام محمدجواد ظریف آمده است: «به مناسبت شهادت فرمانده بزرگ جهادی، مقاوم شهید ابراهیم عقیل که بر عهد خود با خدای خویش صادقانه پایمردی کرد و جان خود را طی حمله وحشیانه رژیم جنایتکار صهیونیست از دست داد، مراتب تبریک و تسلیت خود را تقدیم می‌دارم؛ حمله‌ای که در اثر آن، این فرمانده دلیر و تنی‌چند از برادرانش، فرماندهان قهرمان مقاومت اسلامی به خیل یاران شهیدشان، شهید عماد مغنیه، شهید فؤاد شکر و همه شهدای مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین، به‌ویژه شهدای راه قدس و در رأس آنان فرمانده بزرگ سردار قاسم سلیمانی که شهید قهرمان فلسطین اسماعیل هنیه او را شهید قدس نامید، پیوستند. گوارا باد بر همه آنان، دیدار در محضر حق‌تعالی و حضورشان در جمع تقواپیشگان در بهشت برین و در جایگاه صدق‌شان، نزد خداوندگار مقتدر».

در ادامه همین پیام ظریف می‌خوانیم: «اینجانب یاد و خاطره این شهید سعید را گرامی می‌دارم و این فوز عظیم لقاء‌الله را به خانواده، بستگان، هم‌رزمان، دوستان و همه مردان عرصه جهاد در راه خدا و قدس، رادمردان ایثار و شهادت و فداکاری، به مقاومت اسلامی پیروز و سرافراز در لبنان، به ملت باعزت لبنان، به همه ملت‌های آرزومند تحقق استقلال و اعمال حق تعیین سرنوشت خود، به امت سربلند اسلامی و به همه آزادگان و مدافعان حق و عدل در همه جای جهان تبریک می‌گویم و از همه آنان می‌خواهم‌ با همه توان خود، در کنار فلسطین و ملت‌های منطقه که به‌طور روزانه در معرض جنایات رژیم اسرائیل قرار دارند، بایستند و از جامعه بین‌المللی، پایان اشغالگری، جنایت و تجاوز را مطالبه کنند. از خدای قادر متعال نیز مسئلت دارم که این فرمانده شهید و شهدایی که با او جان باختند و جمیع شهدای غزه، فلسطین، لبنان و همه بلاد را مشمول رحمت واسعه و مغفرت و رضوان خود گرداند و آنان را در بهشت برین و در اعلا علیین، در کنار انبیا و اولیا و ائمه و شهدا و صالحان جایگاه دهد و به خانواده‌ها و هم‌رزمانشان در مقاومت لبنان و فلسطین، صبر جزیل و اجر جمیل و ثبات در مسیر تحقق وحدت و یکپارچگی در مواجهه با تجاوز عنایت فرماید».

نگرانی اسرائیل از جنگ سوم با حزب‌الله

البته علی‌رغم حملات دیروز اسرائیل به لبنان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با هشدار نسبت به اینکه فشار نظامی علیه لبنان ادامه دارد، اذعان کرد که رژیم صهیونیستی روزهای سختی در پیش دارد. در‌این‌باره گفته می‌شود که در پی چند عملیات روز یکشنبه و دوشنبه حزب‌الله، خساراتی جدی مابین شهرهای حیفا، عکا، امتداد منطقه الجلیل سفلی در شمال و حتی حومه دشت بیسان در جنوب فلسطین اشغالی دیده می‌شود. به نوشته ایسنا، در این بین، اثرات ویرانی و خسارات‌ بیشتر در پایگاه‌های نظامی متمرکز است. ساعات ابتدایی صبح روز یکشنبه در پی حملات موشکی و پهپادی که از لبنان انجام شد، آژیرهای خطر در بیش از ۷۰ شهرک در شمال فلسطین اشغالی و نیز اصبع الجلیل و جولان اشغالی به صدا درآمد. سامانه دفاعی اسرائیل نیز از رهگیری بسیاری از آنها جا ماند و این موشک‌ها به مناطق، پایگاه‌های نظامی و اطراف مجتمع صنعتی-نظامی رافائل در شمال حیفا اصابت کردند. در بسیاری از شهرک‌هایی که موشک‌باران شدند، لاشه موشک‌ها پراکنده شده، پنجره‌ها و بخش‌های مختلف تخریب شده و در خیابان‌ها، خودروهای سوخته و منهدم‌شده‌ پراکنده شده‌اند. از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ مناطق مختلف شمال فلسطین اشغالی به‌ویژه مرزها با لبنان، شهرک کریات شمونه و اطراف آن و الجلیل علیا و الجلیل غربی زیر حملات موشکی مقاومت لبنان قرار گرفته است. اسرائیلی‌ها و مقامات محلی در شهرک‌هایی که مورد حمله حزب‌الله لبنان قرار گرفته‌اند، با نگرانی شدید می‌گویند از زمان دومین جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ تاکنون چنین حملات موشکی، خسارات موشکی و تبعات اجتماعی و روانی ناشی از آن را به یاد ندارند. تسکی آویشر، شهردار شهرک «کریات موتسکین» در شمال حیفا، می‌گوید آنچه بر اثر حملات موشکی بی‌سابقه رخ داد، نشان می‌دهد جنگ فراگیر علیه حزب‌الله، تنها مسئله زمان است و معلوم نیست که زمان شروع جنگ فراگیر علیه حزب‌الله تعیین شده است یا خیر. به نظر می‌رسد اکتبر ماه پراسترسی باشد.

در رابطه با آینده منطقه شمال، روزنامه معاریو به نقل از آویشر نوشت: وارد مرحله و ماه جدیدی از تنش شده‌ایم. جنگ فرسایشی در جنوب نمی‌تواند ادامه داشته باشد. ارتش اسرائیل نیروهایش را از غزه به شمال منتقل می‌کند و این مسئله باعث می‌شود ‌حزب‌الله آرام ننشیند؛ اتفاقی که صبح روز یکشنبه افتاد. امیر بن داوید، تحلیلگر مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی، می‌گوید این صحنه‌ها، اثرات جنگ‌های قبلی با لبنان در سال ۱۹۸۲ را برای صهیونیست‌ها زنده کرد. وی در تحلیلی در وب‌سایت «زمان اسرائیل» نوشت: «جنگ فعلی با لبنان که از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ ادامه دارد و در روزهای اخیر وارد مرحله جدید و خطرناکی شده، در کتاب‌های تاریخ به‌عنوان جنگ سوم لبنان ‌مانند جنگ دوم در سال ۲۰۰۶ ثبت خواهد شد»./شرق

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها