۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد
بازدید:۴۳۲
صد آنلاین | فرض کنید در گرمای طاقت‌فرسای امسال تهران و در اوج بی‌آبی و هشدار‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب و خالی بودن سد‌های تهران، زیر یک آپارتمان در محله حکیمیه تهران چشمه آب بجوشد.
کد خبر : ۱۱۴۱۳۲

 به گزارش صد آنلاین،فرض کنید در گرمای طاقت‌فرسای امسال تهران و در اوج بی‌آبی و هشدار‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب و خالی بودن سد‌های تهران، زیر یک آپارتمان در محله حکیمیه تهران چشمه آب بجوشد و هر روز دو هزار لیتر آب زلال چشمه، بالا بیاید و با هزار مصیبت به کوچه تخلیه شود. آبی که کسی منشا آن را نمی‌داند، این اما همه ماجرا نیست. شاید فاجعه‌ای برای محله حکیمیه در راه باشد و این تنها یک هشدار اولیه است!

مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

این روایتِ یک ماجرای عجیب است. سال‌ها از ساخت و ساز در محله حکیمیه می‌گذرد. آن زمان نه کسی هشدار داد ممکن است زیر این خانه‌ها قنات باشد یا چشمه آب. زمین‌ها قطعه قطعه و فروخته شد و پیمانکاران دولتی و غیر دولتی به صف شدند برای توسعه یک بیابان در تهران که آن زمان خانه‌های کمی داشت و اغلب هم ویلایی بودند. حالا، اما حکیمیه پر شده است از ساختمان بلند و برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی با چندین بلوک و بیمارستان و دانشگاه. همان کاری که شهردای با منطقه ۲۲ کرد با کمی تعدیل در حکیمیه در شرقی‌ترین نقطه تهران رخ داد.

حکیمیه نام محله‌ای در شمال شرق شهر تهران که می‌توان گفت شمال شرقی‌ترین نقطه شهر تهران محسوب می‌شود. این محله در منطقه ۴ شهرداری تهران واقع شده مانند محله‌هایی همچون مجید آباد از طرف مردم بخشی از تهرانپارس نیز به حساب می‌آید و دارای ۳ فاز است.

مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

این محله از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به خیابان دماوند، از غرب به خیابان اتحاد و از شرق به جاده تلو محدود می‌شود. حکیمیه دارای هوای پاکی است. این محله از شمال به اراضی جنگل کاری تلو، از جنوب به پارک ملی سرخه‌حصار، از غرب به پارک جنگلی لویزان، و از شرق به منطقه حفاظت شده سرخه حصار و خجیر دسترسی دارد.

بیمارستان نیکان دانشگاه شهید بهشتی - پردیس شهید عباسپور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشگاه امام حسین، دانشگاه پیام نور واحد تهران شرق، دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان در این منطقه قرار دارد.

همچنین در شمال شرق حکیمیه، کوی دانشگاه امام حسین قرار دارد که از شمال به بزرگراه شهید بابایی و از شرق به تلو ختم می‌شود.

مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

این منطقه بزرگ با این حجم ساخت ساز با مشکل عجیب و البته خطرناکی روبه‌رو شده است. چرا که به طور حتم هنگام ساخت و سازها و توسعه این نقطه از تهران به هشدارهای محیط زیستی هیچ توجهی نشده است. مشکل عجیب این است که یک چشمه در زیر یکی از ساختمان پیدا شده، چشمه‌ای با هزاران لیتر آب جوشان، و از کجا معلوم که زیر دیگر ساختمان و خیابان این منطقه چنین پدیده‌ای عجیبی رخ ندهد.

از زیر یکی از ساختمان‌های چندین طبقه آن محله چشمه جوشان آب روان شده و هیچ‌کس طرح و نقشه‌ای برای آن ندارد جز اینکه تخلیه کنید. فورا تخلیه کنید! حتی هنوز منشا آب مشخص نشده است!

مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

ماجرا از این قرار است که ابتدا آسانسور یک ساختمان چهار طبقه در خیابان ارکیده حکیمیه خراب می‌شود؛ و این می‌شود آغاز ماجرای یک اتفاق عجیب در تهران. حین تعمیر آسانسور متوجه می‌شوند که خود آسانسور مشکلی ندارد، بلکه چاله آسانسور پر از آب شده است. تماس‌ها با اداره‌های مربوطه آغاز می‌شود. آتش‌نشانی، اداره آب و فاضلاب و شهردای به خط می‌شوند. 

اداره آب و فاضلاب، با انجام تست کلر، آب پاکی را روی دست ساکنین محله می‌ریزد که این حجم از آب که زیر ساختمان روان است؛ آب لوله کشی، و شکستگی در لوله‌های انتقال آب نیست. آتش نشانی هم کاری نمی‌تواند انجام دهد جز اینکه هشدار دهد این ساختمان ممکن است بر اثر نشتی این همه آب فرو بریزد.

وقتی آب لوله‌کشی نباشد، پس ممکن است قنات آب در زیر این ساختمان باشد؛ با نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های فراوان پای شهرداری نیز به ماجرا باز می‌شود و پس از بررسی‌هایی اعلام می‌کنند که طبق نقشه‌های موجود در این منطقه از حکیمیه قناتی وجود ندارد. این در حالی ست که اهالی ساختمان و سایر بلوک‌های مجاور روزانه ۲۰۰۰ لیتر آب به وسیله پمپ از چاله آسانسور خالی می‌کنند. آبی که به گواه شاهدان، زلال، شفاف و کاملا آشامیدنی‌ست.  

مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

چند ماه از این ماجرا گذشته و هنوز مشکل برطرف نشده است و هر روز آب بیشتری از زیر ساختمان به خیابان تخلیه می‌شود. هیچ کارشناسی راز وجود این همه آب در زیر ساختمان را پیدا نکرده است و در این مدت ساختمان مذکور دچار فرونشست شده است و هر آن امکان ریزش و فرونشست گسترده در این خیابان وجود دارد. 

تمامی لوله کشی آب ساختمان در حال حاضر از انشعاب قبلی جدا شده و لوله کشی جدید انجام شده است و با گذشت نزدیک به سه ماه و با وجود اعلام به شخص علیرضا زاکانی شهردار تهران، صدا و سیما، و وزارت نیرو هنوز هیچ کس حتی پی نبرده که راز این آب سرگردان زیر خیابان ارکیده چیست؟ آیا این ساختمان‌ها، سال‌ها پیش روی رشته قنات ساخته شده‌اند، آیا چشمه آبی راهش را به این خیابان باز کرده است؟

هر چه که هست، مورد عجیبی در یک محله شلوغ و در حال توسعه تهران رخ داده و هر آن ممکن است به فاجعه‌ای بزرگ ختم شود، اما دریغ از یک بررسی ساده و رسیدگی به مشکل. یا دست کم تلاش برای پیدا کردن منشا این آب گوارا که هر روز دارد هدر می‌رود. 

ساکنین این چندین ساختمان در مدت این ۱۰۰ روز با هزینه شخصی اقدام به حفر چاه در محل‌های مختلفی از کوچه ارکیده کرده‌اند و هر بار پس از حفر چندین متر، به آب رسیده است. این موضوع حتی به اطلاع رئیس ستاد بحران منطقه چهار نیز رسیده است.  

آتش‌نشانی هر روز به محل مراجعه می‌کند و هشدار فرونشست زمین می‌دهد، ساکنین این خانه‌ها، اما نمی‌دانند با چه پدیده‌ای روبه رو هستند و چه کسی قرار است مشکل عجیب آنها را حل کند. هیچ نهادی پاسخگو نیست، اهالی حتی با جمع‌اوری امضا، خواهان حضور صدا و سیما به محل و تهیه گزارش شده‌اند، اما انگار اولویت‌های این روز‌های تلویزیون نیز چیز دیگری ست.

مهر
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها