آخرین اخبار
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
نگاهی به آخرین تحولات لبنان از محکومیت جنگ‌افروزی اسرائیل تا تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل

بازی بی بی با جنگ

بازی بی بی با جنگ
بازدید:۲۹۴
صد آنلاین | سلسله عملیات‌های تروریستی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته اسرائیل در انفجار پیجرها و دیگر دستگاه‌های ارتباطی در لبنان همچنان سرخط اصلی خبرهای منطقه و جهان است و به همین واسطه روز پنجشنبه گذشته بود که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را بر آن داشت که در سخنانی، ارزیابی و اعلام موضع خود را اعلام کند.
کد خبر : ۱۱۳۸۱۸

 به گزارش صد آنلاین،  سلسله عملیات‌های تروریستی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته اسرائیل در انفجار پیجرها و دیگر دستگاه‌های ارتباطی در لبنان همچنان سرخط اصلی خبرهای منطقه و جهان است و به همین واسطه روز پنجشنبه گذشته بود که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را بر آن داشت که در سخنانی، ارزیابی و اعلام موضع خود را اعلام کند. به گزارش شرق، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌اش خاطرنشان کرد «دشمن صهیونیستی هزاران دستگاه پیجر را هدف قرار داد و با این اقدام، همه قوانین و خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و آنچه انجام داد، در سطح اعلان جنگ است».

سیدحسن‌ نصرالله اطلاع داد «کمیته‌های تحقیق داخلی متعددی تشکیل و همه سناریوها، فرضیه‌ها و احتمالات بررسی‌ شده که به نتیجه تقریبا قطعی رسیده است». با این حال و به گفته او، «تحقیقات درباره این جنایت همچنان در حال انجام است، ما منتظر نتایج قطعی هستیم و تئوری‌ها را بررسی نمی‌کنیم». دبیرکل ‌حزب‌الله با اذعان به اینکه «این جنایت در تاریخ درگیری با دشمن بی‌سابقه بوده، متذکر شد «چنین جنایتی، حتی می‌توان گفت که در جهان نیز بی‌سابقه است». نصرالله در ادامه، ضمن اشاره به اینکه «مقاومت لبنان برای هر سناریویی آمادگی دارد»، تصریح کرد «دشمن بر این باور است که از نظر تکنولوژی برتر است، اما کاری که او با انفجارها انجام داد، نشان داد که او بسیار کودن است». سیدحسن نصراالله گفت: «این حمله ضربه سختی بود که اسرائیل به ‌حزب‌الله زد»، درعین‌حال تأکید داشت «‌حزب‌الله قوی‌تر از قبل از این مسئله بیرون خواهند آمد».

دبیرکل ‌حزب‌الله گریزی هم به تحولات جنگ داشت و از زبان معاون رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که اوضاع در جبهه شمال یک شکست تاریخی برای اسرائیل است. سیدحسن‌ نصرالله اظهار کرد: «وقتی دشمن می‌گوید آنچه در شمال می‌گذرد، اولین شکست تاریخی «اسرائیل» است، دلیل دیگری بر کارآمدی جبهه ماست. تمام نظامیانی که دشمن به شمال منتقل کرده است، تأیید می‌کنند که او در این جبهه با تهدید واقعی روبه‌رو است». دبیرکل حزب‌الله خطاب به نتانیاهو و گالانت و همه اشغالگران گفته «جبهه مقاومت در حمایت از غزه متوقف نخواهد شد». او ادامه داد «انفجارهای اخیر هیچ تأثیری بر ساختار مقاومت نداشت؛ چراکه ساختار مقاومت بسیار قوی و منسجم است و دشمن باید بداند که آنچه رخ داده، تأثیری بر سیستم فرماندهی و حضور در جبهه‌ها نداشته است».

دبیرکل حزب‌الله بر این موضوع هم مانور داد که «تنها راه برای بازگرداندن آوارگان اسرائیل به شمال توقف حملات به نوار غزه و کرانه باختری است، اقدامات [نتانیاهو] روند آواره‌شدن افراد در شمال را افزایش داده و فرصت بازگرداندن آنان را محال می‌کند». در ادامه این سخنرانی، سیدحسن نصرالله با وجود آنکه تأکید کرد «حوادث روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با قصاص منصفانه و حسابرسی سخت و کوبنده مواجه خواهد شد»؛ اما به گفته او، «من از زمان و مکان مشخصی برای پاسخ به دشمن صحبت نخواهم کرد». او ادامه داد «خبر قطعی همان چیزی است که خواهید دید، نه آن چیزی که می‌شنوید، زیرا ما در دقیق‌ترین، حساس‌ترین و عمیق‌ترین بخش از نبرد هستیم».

نشست شورای امنیت

البته اهمیت تحولات لبنان سبب شد که روز جمعه، جلسه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست کشور الجزایر و در پی هدف قرارگرفتن دستگاه‌های ارتباطی در لبنان برگزار شود. عمار بن جامع، نماینده الجزایر در شورای امنیت در آغاز این نشست عنوان کرد «ده‌ها لبنانی در عملیات هدف قراردادن وسایل ارتباطی از راه دور کشته شدند و عامل آن کاملا مشخص است. ما حملات اسرائیل به لبنان را به‌شدت محکوم و با دولت و ملت لبنان اعلام همبستگی می‌کنیم. «واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت، نیز در این نشست انفجارهای اخیر بیروت را محکوم کرد و به گفته او، «عاملان حملات به لبنان به دنبال تشدید تنش در منطقه هستند. جنگ در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نخواهد بود و باید در غزه آتش‌بس برقرار شود».

فو کونگ، نماینده چین در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت اظهار کرد «انفجار دستگاه‌های ارتباطی از راه دور در لبنان منجر به قربانیان زیادی شد و این اتفاقی بی‌سابقه است. «رزماری دی کارلو، معاون امور سیاسی و صلح دبیرکل سازمان ملل، نیز در جریان این نشست مواضع خود را مطرح و بیان کرد: «انفجارهایی که دستگاه‌های ارتباطی در لبنان را هدف قرار داد، در خانه‌ها و فروشگاه‌ها رخ داد و باعث شوک و وحشت شدید در جامعه لبنان شد». از منظر معاون دبیرکل سازمان ملل، «احتمال گسترش چرخه خشونت زیاد است و تهدیدی برای ثبات منطقه است و ما به آتش‌بس فوری در غزه و آزادی فوری اسرا نیاز داریم».

به گزارش ایسنا، لیندا توماس گرینفیلد در مقام نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز تلاش کرد تا در ادامه این نشست، نقش‌داشتن کشورش در این جنایت را انکار کند و در‌این‌باره مدعی شد «آمریکا هیچ نقشی در حمله به لبنان نداشته است». باربارا وودوارد، نماینده انگلیس در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت عنوان کرد «انفجارهای روز سه‌شنبه و چهارشنبه در لبنان و حمله امروز اسرائیل به بیروت قسمت دیگری از چرخه مرگ‌بار خشونت است». نیکلاس دو ریوییر، نماینده فرانسه در سازمان ملل، نیز به این نکته پرداخت که «خطر جنگ علنی در خاورمیانه وجود دارد و باید از این احتمال اجتناب کرد».

 مواضع ایران

در پی برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت و به نقل از ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز جمعه به وقت محلی در این نشست (شورای امنیت) و درباره عملیات اسرائیل یادآور شد «حملات تروریستی وحشیانه‌ای که با هدف کشتار جمعی غیرنظامیان بی‌گناه در لبنان به دست رژیم اسرائیل در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ سپتامبر و همچنین در بخشی از سوریه انجام شد، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، به‌ویژه حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر است و جنایتی علیه بشریت به شمار می‌آید». ارشدترین دیپلمات کشورمان در سازمان ملل ادامه داد «جمهوری اسلامی ایران به‌شدت این حملات تروریستی هولناک را محکوم می‌کند و از شورای امنیت می‌خواهد که رژیم اسرائیل را محکوم کند و اقدامات قاطعی برای پایان‌دادن به فعالیت‌های شریرانه آن در منطقه انجام دهد».

طبق آخرین به‌روز‌رسانی آمار کشته‌ها و مجروحان انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان که فراس الابیض، وزیر بهداشت دولت سرپرست لبنان، روز شنبه در نشست خبری خود اعلام کرد، تا‌کنون دست‌کم ۳۷ شهروند لبنانی شهید و بیش از چهار هزار نفر زخمی شده‌اند که از این تعداد هنوز ۷۷۰ مجروح در بیمارستان‌های لبنان بستری‌اند که ۱۵۲ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر هستند. البته بخشی از این مجروحان به ایران منتقل شده‌اند که مسعود پزشکیان ظهر روز جمعه با حضور در بیمارستان چشم‌پزشکی فارابی، از تعدادی از این مجروحان عیادت کرد و با توضیحات مسئولان بیمارستان از آخرین اقدامات و روند درمانی آنان مطلع شد. سفیر لبنان نیز در جریان این دیدار رئیس‌جمهور را همراهی و از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

 حمله به بیروت و لغو سفر عراقچی به لبنان

انفجار دستگاه‌های ارتباطی لبنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته پایان تجاوزات اسرائیل نبود و تل‌آویو در اقدامی دیگر، روز جمعه به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت حمله و یک ساختمان را هدف قرار داد که منجر به شهادت ابراهیم عقیل از فرماندهان جهادی ‌حزب‌الله لبنان و برخی از شهروندان شد. تا زمان تنظیم این گزارش و به گفته العالم، منابع لبنانی اعلام کرده‌اند که در انتیجه این حمله، ۳۱ نفر شهید شدند که در بین آنها، سه کودک و هفت زن قرار دارند. ۶۸ نفر هم، آخرین عدد زخمی‌های تازه‌ترین حمله اسرائیل است. البته آواربرداری در ضاحیه جنوبی بیروت همچنان ادامه دارد و احتمال افزایش شمار شهدا وجود دارد.

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان، هم با انتشار پیامی خطاب به سیدحسن نصرالله، دبیرکل ‌حزب‌الله لبنان، شهادت ابراهیم عقیل فرمانده مجاهد و قهرمان مبارزه علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی به همراه جمعی از فرماندهان و مجاهدان جبهه مقاومت اسلامی لبنان را تبریک و تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده «هم‌زمان با ورود به شهر نیویورک برای شرکت در هفتاد‌و‌نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وظیفه اسلامی و انسانی خود می‌دانم تا صدای رسای حق‌خواهی مردم قهرمان فلسطین و لبنان در مقابل رژیم متجاوز و جنایت‌کار صهیونیستی باشم، رژیمی پلید و خون‌ریز که جنایات اخیرش در توسل به شیوه‌های شنیع و مخوف تروریستی و کشتار جمعی انسان‌ها بار دیگر ثابت کرد که این رژیم به هیچ‌یک از موازین و مقررات بین‌المللی پایبندی ندارد و حتی به قیمت به مخاطره انداختن صلح و امنیت منطقه و جهان، درصدد تحقق اهداف نامشروع و اشغالگرانه خود است».

عراقچی در پایان پیام خود خطاب به سیدحسن نصرالله قید کرده «به فضل و مدد الهی و با مجاهدت رزمندگان شجاع جبهه مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان و سراسر منطقه غرب آسیا و به‌ویژه بیداری جهانی در مقابل جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه، مبارزه و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تا رهایی مردم فلسطین از اشغال و تجاوز مصمم‌تر از گذشته تداوم یافته و نویدبخش آرمان آزادی قدس شریف است. یاد و خاطره آن مجاهدان راستین و شجاع در راه خدا را گرامی می‌دارم و در روزهای میلاد فرخنده پیامبر گرامی اسلام، از درگاه الهی برای آن مجاهدان شهید، علو درجات و هم‌جواری با حضرت رسول (ص) مسئلت می‌کنم».

البته بر‌اساس آنچه کانال تلگرامی منتسب به سیدعباس عراقچی اعلام کرده، گویا وزیر امور خارجه به دلیل حوادث اخیر لبنان و اقدام تروریستی اسرائیل و قبل از عزیمت به نیویورک قصد سفر به بیروت را داشت که به دلیل برخی ملاحظه‌ها به او پیشنهاد شد که برای انجام این سفر عجله نکند و به توصیه سیدحسن نصرالله، دبیرکل ‌حزب‌الله لبنان، این سفر به تاریخ دیگری در آینده نزدیک موکول شد. سیدعباس عراقچی بنا بر همین توصیه، برنامه از پیش تنظیم‌شده خود برای سفر به نیویورک را آغاز کرد و دیروز شنبه راهی مقر سازمان ملل متحد شد تا هم مقدمات سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور را فراهم کند و هم در نیویورک مذاکرات ویژه‌ای با مقام‌های متعدد برای محکومیت بین‌المللی تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی داشته باشد./شرق

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها