آخرین اخبار
۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
۹ چکی که نمی توان از آنها شکایت کرد
بازدید:۳۹
صد آنلاین | در صورتی که وجه چک به دارنده پرداخت نشود، او می تواند از صادر کننده چک شکایت کند،ولی در برخی مواقع چک ها قابل شکایت نیستند، اما چرا؟
کد خبر : ۱۱۳۷۰۷

به گزارش صد آنلاین، دراین بخش از نوشتار قصد داریم به توضیح چک هایی که نمی توان از آنها شکایت کیفری کرد؛ بپردازیم.

چک هایی که نمی توان از آنها شکایت کیفری کرد

۱- چکی که ثابت شود سفید امضا بوده است.

یعنی اگر کسی ادعا کند چکی را بدون نام دارنده و مبلغ و تاریخ صادر کرده است و این ادعا ثابت شود، چک حقوقی است و نمی توان از آن شکایت کیفری کرد.
 

۲- هرگاه دریافت وجه چک از بانک به انجام یک شرط که در متن چک آمده است، منوط شده باشد. مثلا بین خریدار و فروشنده یک خانه شرط شود که در صورتی فروشنده می تواند چک خرید خانه را برای وصول به بانک ببرد، که ابتدا فروشنده سند خانه را به خریدار منتقل کند، در صورتی که شرط در متن چک نیامده باشد؛ اما بتوان از روش دیگری مثل شهادت شاهد شرط را ثابت کرد، چک حقوقی است و قابل پیگیری کیفری نیست.

۳- چک هایی که در متن آن قید می شود که چک برای تضمین انجام کار و یا معامله صادر شده است که به آن چک تضمین شده می گویند. در صورتی که در متن چک نیامده باشد که چک برای تضمین صادر شده است، اما ضمانت قابل اثبات باشد، نمی توان چک را به شیوه کیفری پیگیری کرد.

۴- چک های بدون تاریخ قابل پیگیری کیفری نیستند.

در صورتی که صادر کننده، چک بدون تاریخ صادر کرده باشد و دارنده برای اینکه بتواند از صادرکننده شکایت کیفری کند، خودش روی چک تاریخ زده باشد، در این حالت اگر ثابت شود خود دارنده این تاریخ را روی چک درج نموده است، باز هم نمی توان از آن شکایت کیفری کرد.

۵- چک های مدت دار یا چک وعده دار قابل پیگیری کیفری نیستند.

یعنی اگر ثابت شود که تاریخ سررسید چک با تاریخ صدور آن متفاوت است، تنها می توان وجه چک را به شیوه حقوقی مطالبه نمود.

۶- چک هایی که بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده باشد نیز قابل شکایت کیفری نیستند.
 
 

۷- چک هایی که در مهلت شش ماه از تاریخ سررسید، برای آن ها گواهی عدم پرداخت دریافت نشود و یا در صورتی که گواهی عدم پرداخت دریافت شده باشد، تا مدت ۶ ماه اقدام به شکایت کیفری آغاز نشود.

۸- چک هایی که از طرف موسسات مالی و اعتباری یا صندوق های قرض الحسنه صادر می شوند؛ قابل تعقیب کیفری نیستند.

۹- چک هایی که بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، با پشت نویسی به دیگری منتقل شود را هم نمی توان از روش کیفری پیگیری کرد. بنابراین، در شرایط مذکور صرفا می توان چک را به شیوه حقوقی یا ثبتی پیگیری کرد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها