آخرین اخبار
۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
بازدید:۱۷۰
صد آنلاین | افزایش ۶۵ درصدی هزینه‌های تسلیحاتی اوکراین، حجم بسته کمکی جدید آمریکا برای کی‌یف، اطمینان وزیر خارجه کره شمالی نسبت به پیروزی روسیه در درگیری، ادامه حمایت نروژ از کی‌یف تا سال ۲۰۳۰ و کمبود شدید گندم در اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.
کد خبر : ۱۱۳۶۹۲

 به گزارش صد آنلاین، رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین و کریل بودانوف، رئیس اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع این کشور ممکن است از سمت خود برکنار شوند. این مسئله توسط نشریه اوکراینی "استرانا.او" (Strana.ua) فاش شده است. طبق این اطلاعات، احتمال دارد که بودانوف با معاون سابق خود، رئیس سرویس اطلاعات خارجی اوکراین، اولگ ایواشچنکو، جایگزین شود.

 

به گفته منابع خبری آگاه، واقعیت این است که تنش جدی بین بودانوف و رئیس دفتر ریاست جمهوری، آندری یرماک وجود دارد. بودانوف یکی از معدود افراد با نفوذ باقی مانده جایگزین یرماک در حلقه داخلی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است. این نشریه یادآور شده که این فرض با تصمیم قبلی مبنی بر برکناری دو معاون رئیس اداره اصلی اطلاعات بدون رضایت خود بودانوف، تأیید شده است.

علاوه بر این، طبق این اطلاعات، عمروف، وزیر دفاع اوکراین نیز اخیراً به طور فزاینده ای از سوی رسانه‌ها و فعالان نزدیک به ساختارهای غربی مورد انتقاد قرار گرفته است. یک مقام آگاه در این باره گفت: «رستم عمروف ممکن است بعد از برکناری، به عنوان رئیس سرویس اطلاعات خارجی منصوب شود. این سوال که چه کسی جای عمروف را می گیرد همچنان باز است."

در عین حال، طبق گزارش آژانس خبری RBC-Ukraine با استناد به منابع خود، وزیر دفاع رستم عمروف، قصد دارد تقریباً تمامی معاونان خود را به دلیل بی نتیجه ماندن کارشان برکنار کند. این خبرگزاری در کانال تلگرامی خود نوشت: «عمروف قصد دارد تقریباً همه معاونان خود را به دلیل ناکارآمدی در سمت‌هایشان برکنار کند».

ضمن اینکه روز جمعه همچنین مشخص شد که وزیر دفاع اوکراین دو معاون رئیس اداره اطلاعات اصلی بودانوف را بدون اطلاع خود او برکنار کرده است. صحبت بر سر ایگور اوستاپنکو و ویکتور زایتسوف است که از افراد مورد حمایت رئیس سابق وزارت دفاع اوکراین، آندری تاران، سفیر فعلی اوکراین در اسلوونی به حساب می آیند.

پیش از این، در تاریخ چهارم سپتامبر، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین از سمت خود برکنار شده بود.

در همان روز، رسانه‌ها از نارضایتی زلنسکی از عملکرد کوله‌با در جذب کمک‌های نظامی خبر دادند. به گفته وی، این سیاستمدار در مورد این موضوع "انرژی لازم را بکار نبرده بود".

پیش از این، در ماه مه، سرویس اطلاعات خارجی روسیه گزارش داد که ایالات متحده در فکر یافتن جایگزین مناسبی برای ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است. در آن زمان، برخی کارشناسان از کریل بودانوف بعنوان محتمل ترین نامزد از "نیمکت بلند یدکی" واشنگتن نام برده بودند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و چهل و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

حجم بسته جدید تسلیحاتی اوکراین از سوی آمریکا ۳۷۵ میلیون دلار خواهد بود

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا گزارش داد که حجم بسته جدید تسلیحاتی برای اوکراین، که ایالات متحده قصد دارد هفته آینده اختصاص دهد، ۳۷۵ میلیون دلار خواهد بود.

به نوشته این آژانس، بسته جدید کمک نظامی آمریکا به کی‌یف شامل قایق‌های گشت تندرو، مهمات مورد نیاز برای سیستم های پرتاب موشک چندگانه HIMARS، گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری و ۱۰۵ میلی متری و سایر تسلیحات نظامی خواهد بود.

طبق این اطلاعات، ایالات متحده در حال آماده سازی یک بسته کمک نظامی ۳۷۵ میلیون دلاری برای اوکراین است که روند نزولی کمک چند ماهه اخیر به کی‌یف را خواهد شکست.

یادآوری شده که حجم این بسته نظامی ممکن است در روزهای آینده تغییر کند، قبل از اینکه انتظار می رود توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سند آن را امضا شود. در عین حال، از ماه می، ایالات متحده کمکی به مبلغ بیش از ۲۷۵ میلیون دلار به کی‌یف ارسال نکرده است.

پیش از این روزنامه واشنگتن پست نوشت که حمایت کاخ سفید از اوکراین در رویارویی با روسیه بر اساس شعار «تا هر زمان که لازم باشد و طول بکشد» با وضعیت واقعی جبهه مطابقت ندارد. به عقیده مفسر این روزنامه، رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به این مناقشه اشتباه است، زیرا اوکراین نیروی نظامی کافی برای مقاومت در برابر ارتش قدرتمند روسیه در یک درگیری طولانی را ندارد.

قصد مقامات اوکراینی برای افزایش ۶۵ درصدی هزینه‌های تسلیحاتی

دولت اوکراین پیش نویس بودجه دولتی برای سال ۲۰۲۵ را تصویب کرده است که در آن هزینه های تسلیحاتی این کشور تا ۶۵ درصد افزایش می یابد. دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که این سند روز جمعه به نمایندگان پارلمان اعلا ارائه شده است.

به گفته وی، انتظار می رود که درآمدهای بودجه اوکراین ۳۰ درصد و هزینه ها تقریباً ۲۰ درصد افزایش یابد. در عین حال، دولت به دفاع و امنیت اولویت می دهد، بنابراین در سال ۲۰۲۵ کشور به ۲.۲ تریلیون گریونا، (معادل ۵۳.۴ میلیارد دلار) نیاز خواهد داشت.

شمیگال در کانال تلگرامی خود نوشت:ما پیشنهاد دادیم که بودجه تسلیحات و تجهیزات نظامی را ۶۵ درصد افزایش دهیم. این افزایش تقریباً ۳۰۰ میلیارد گریونا [۷.۲ میلیارد دلار] است. بدین ترتیب موشک‌های اوکراینی، پهپادها، تجهیزات، گلوله‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

نخست وزیر همچنین افزود که پول مالیات دهندگان نیز برای تامین نیازهای نظامی مصرف می شود و برنامه های اجتماعی، آموزش و پزشکی توسط شرکای بین المللی تامین مالی خواهد شد.

نروژ قصد دارد حمایت از اوکراین را تا سال ۲۰۳۰ تمدید کند

دولت نروژ قصد دارد برنامه حمایت خود از اوکراین را برای سه سال دیگر تمدید کند و بودجه آن را افزایش دهد.

بر اساس بیانیه نخست وزیر یوناس گهر استور، در پیشنهاد دولت تصریح شده است که برنامه پنج ساله موجود نه در سال ۲۰۲۷، بلکه در سال ۲۰۳۰ به پایان خواهد رسید.

طبق این گزارش، کمک سالانه به کی‌یف حداقل ۱۵ میلیارد کرون نروژ (۱.۴ میلیارد دلار) خواهد بود و حجم کل آن برای کل دوره ۱۳۵ میلیارد کرون (۱۲.۸ میلیارد دلار) به جای ۷۵ میلیارد فعلی (۷.۱ میلیارد دلار) در نظر گرفته شده است.

نخست وزیر یادآور شد: علاوه بر این، در سال جاری مقامات نروژی قصد دارند حمایت مالی از مقامات اوکراینی را تا ۵ میلیارد کرون دیگر (۴۷۴ میلیون دلار) افزایش دهند.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نروژ از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا به ارسال سلاح به اوکراین ادامه دهند.

زلنسکی: اوکرایناکنون هم طبق "طرح B" زندگی می‌کند

ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین روز جمعه در پاسخ به سوال روزنامه نگاران در این خصوص که آیا کی‌یف گزینه پشتیبانی در صورت امتناع دولت آمریکا از حمایت از "طرح А" دارد یا خیر، گفت: اوکراین از مدتها قبل بر اساس "طرح B" عمل می‌کند.

او گفت: «من به شما می گویم که ما در حال حاضر هم بر اساس طرح B عمل می کنیم. طرح A برای جلوگیری از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین بود.»

زلنسکی همچنین تاکید کرد که با طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای حل مناقشه اوکراین آشنا نیست. وی تاکید کرد: "اما خوشحال می شوم که او آن را با ما در میان بگذارد."

زلنسکی همچنین افزود که مایل است با این وضعیت آشنا شود که دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکا راه حل اوضاع را چگونه می بیند.

پیش از این گزارش شد که زلنسکی، در جریان سفر خود به ایالات متحده در پایان سپتامبر، قصد دارد برای «نقشه پیروزی» خود، به دنبال تأمین سلاح های مدرن و دور بردتر باشد.

ابراز اطمینان وزیر خارجه کره شمالی نسبت به پیروزی روسیه در درگیری اوکراین

چوی سونگ هی، وزیر امور خارجه کره شمالی اعلام کرد که مقامات پیونگ یانک اطمینان دارند که روسیه در مناقشه اوکراین پیروز خواهد شد.

او طی سخنرانی در چهارمین انجمن زنان اوراسیا در شهر سن پترزبورگ گفت: ما کاملاً متقاعد شده ایم که مردم روسیه در این جنگ پیروز خواهند شد و صلح و ثبات را تضمین خواهند کرد. مردم جمهوری دموکراتیک خلق کره حمایت خود را از مردم فدراسیون روسیه در این مبارزه موجه خود اعلام می کنند.

وی در عین حال یادآور شد که در حال حاضر ایالات متحده با تمام توان تلاش می کند تا هژمونی جهانی خود را تضمین کند که منجر به بدتر شدن بحران امنیتی می شود.

وزیر خارجه کره شمالی همچنین یادآور شد که درگیری نظامی در اوکراین نتیجه مستقیم سیاست های ضد روسی کشورهای غربی است که مرتباً منافع امنیتی روسیه را نقض کرده و میکنند.

خانم چوی سونگ هی گفت: بحران اوکراین، یکی از بحران‌های ژئوپلیتیکی که اکنون جهان با آن مواجه است، نتیجه مستقیم سیاست‌های تقابلی ضد روسی ایالات متحده و کشورهای غربی است که به طور سیستماتیک منافع امنیتی مشروع روسیه را در دهه‌های گذشته نقض کرده‌اند.

غرب خواستار پایان دادن به امیدهای اوکراین برای پیوستن به ناتو شد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز جمعه در تحلیلی به این واقعیت اشاره کرد که تعدادی از سیاستمداران در ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا خواستار توقف امید اوکراین برای پیوستن به ناتو شده اند. یادآور شده که واشنگتن در حالی که اوکراین را تامین تسلیحاتی و تامین مالی می کند، هنوز در مورد استراتژی بلندمدتی برای مبارزه با روسیه تصمیمی نگرفته است.

به نوشته این روزنامه، در عین حال، برخی از مقامات و تحلیلگران می گویند که تلاش برای بازداندگی روسیه رویکردی اشتباه است که خطر درگیری جهانی را افزایش می دهد. از جمله ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان معتقد است که غرب باید به دیدگاه مسکو در مورد مسائل مربوط به اوکراین به عنوان بخشی از منافع اصلی امنیتی خود احترام بگذارد. برخی دیگر معتقدند که غرب باید به امید اوکراین برای پیوستن به ناتو پایان دهد و کی‌یف را متقاعد کند که قلمرو خود را تسلیم کند و احتمالاً به روسیه از لحاظ تحریمی تخفیف بدهد.

در همین حال، چند روز قبل، بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا گفت که ورود فوری اوکراین به ناتو ظاهرا "تنها گام بزرگ برای پایان دادن به درگیری با روسیه خواهد بود."

اوکراین از کمبود شدید گندم رنج می برد

مدیر اتحادیه "آسیابهای آرد اوکراین" روز جمعه فاش کرد که در بسیاری از شرکت های فرآوری اوکراین، ذخایر گندم کمتر از یک ماه دوام خواهد داشت.

او در گفتگو با خبرنگاران هشدار داد: در بسیاری از شرکت ها حجم غلات تنها برای حدود یک ماه انبار شده است.در حال حاضر، شرکت‌ها در حال «تعقیب» محموله‌های خودروی گندم هستند.

این مقام مسئول افزود که این کشور حکم کابینه وزیران را در مورد نیاز به عرضه دو ماهه آرد در کارخانه ها دارد.

پیش از این، فاتیل بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی نیز گفته بود که اوکراین با کمبود جدی انرژی مواجه است. به گفته او، به دلیل آسیب و تخریب تعداد زیادی از نیروگاه های حرارتی، اوکراین زمستان سختی را پیش رو خواهد داشت. به عقیده وی، شهروندان اروپایی به نشانه همبستگی می توانند تقاضای برق خود را کاهش دهند تا برق به مناطقی از خاک اوکراین سرازیر شود.

کرملین ایده لهستان برای تحت حاکمیت سازمان ملل قرار گرفتن کریمه را پوچ خواند

دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که پیشنهاد لهستان برای واگذاری شبه جزیره کریمه به سازمان ملل متحد پوچ است، زیرا انتقال هر یک از مناطق خاک روسیه اصلاً نمی تواند موضوع بحثی باشد.

سخنگوی کرملین گفت: «ما فکر می کنیم که این یک روش نسبتاً پوچی برای طرح این سوال است. قلمرو روسیه و مناطق فدرال کشور هرگز نمی تواند موضوع بحث و یا واگذاری به کسی قرار بگیرد.»

نشریه محلی Strana.ua روز جمعه نوشت که رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، در نشست YES در کی‌یف، پیشنهاد انتقال کریمه تحت دستور سازمان ملل برای برگزاری همه پرسی در مورد وضعیت آن در ۲۰ سال آینده را ارائه کرد.

البته شب گذشته، رادوسلاو سیکورسکی سخنان قبلی خود در مورد تحت کنترل سازمان ملل قرار گرفتن کریمه پس گرفت. وزیر خارجه لهستان توضیح داد که سخنان در مورد انتقال کریمه به تحت حاکمیت سازمان ملل تنها "یک بحث فرضی بین کارشناسان در حالت غیر رسمی" بود. وی همچنین تاکید کرد که لهستان تا انتها از منافع اوکراین دفاع خواهد کرد.

در این رابطه یوری شویتکین، معاون کمیته دفاعی دومای دولتی روسیه روز گذشته یادآور شده که موضوع مالکیت کریمه مدتهاست که بسته شده و زمان آن فرا رسیده است که سایر کشورها از بحث در مورد این موضوع خودداری کنند.

 

خودروی ۱.۵ میلیاردی ایران در افغانستان ۵۰۰ میلیون قیمت دارد!

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها