آخرین اخبار
۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
برای حفظ جان بازدیدکنندگان، باغ وحش ارم را مدتی تعطیل کنید/ وضعیت نامساعد روانی حیوانات در ارم
بازدید:۱۵۰
صد آنلاین | به دنبال شکسته شدن شیشه ایمنی قفس شیر نر باغ وحش ارم، مدیر این باغ وحش در صدد توجیه ماجرا برآمد و گفت که « شیر نر برای محافظت از شیر ماده شیشه را شکسته و این، نشان دهنده سلامت و قدرت حیوان است. حالا علی کشمیری فعال محیط زیست و از طرفداران حقوق حیوانات در واکنش به این اظهارنظر یادداشتی نوشته که در ادامه می خوانید.
کد خبر : ۱۱۳۵۹۸

 به گزارش صد آنلاین، علی کشمیری فعال محیط زیست و از طرفداران حقوق حیوانات در واکنش به اظهارنظر قاسم محمدی مدیر باغ وحش ارم و توجیهات غیرعلمی شکسته شدن شیشه ایمنی قفس توسط شیر نر باغ وحش ارم، نوشته است:

 

شیر نر باغ‌ وحش ارم، شیشه ایمنی قفس خود را شکست؛ اما داستان سرایی مدیر باغ ‌وحش ارم از این اتفاق اسفبار است. او در اظهاراتی دور از ذهن گفت:

 

شیر نر در اتفاقی نادر و قابل توجه به منظور حفاظت از شیر ماده به سمت میله‌های قفسه حمله کرد و شدت حمله در حدی بود که توانست شیشه‌های ایمنی قفس را خرد کند.

 

قاسم محمدی افزود: در این اتفاق، شاهد قدرت فوق العاده شیر نر باغ وحش ارم بودیم و این پدیده‌ای جالب و دیدنی است که نشان دهنده سلامت و قدرت حیوان است و توجیهات علمی قابل توجهی دارد!

 

اما روایت نگارنده از این ماجرا را بخوانید و قضاوت البته با خودتان؛

 

الف. برخلاف ببرها، شیرها در اسارت، فصل جفت‌گیری مشخصی ندارند و در تمام روزهای سال جفت‌گیری می‌کنند، گاه دوازده مرتبه در روز.

 

در چنین شرایطی، حساسیت شیر نر به دلیل فصل و زمان جفت‌گیری بی‌معناست.

 

ب. شیر نر از جفت ماده خود فقط در مقابل شیر نر غریبه محافظت می‌کند.

یعنی رقابت بر سر جفت‌گیری و تداوم بقا است.

 

با این توضیح، حمله شیر نر به سمت تماشاگران، دلیل مراقبت از ماده نیست؛ مگر اینکه فردی از تماشاگران، قصد جفت‌گیری و آمیزش با شیر ماده را داشته که بعید می‌دانم کسی جگر اینکار را داشته باشد.

 

باز شما بهتر می‌دانید آقای مدیر باغ وحش!!

 

ج. حمله شیر نر به سمت تماشاگران یک دلیل دارد و آنهم دفاع از خودش در برابر آزار و تحریک بازدیدکنندگان؛ یعنی این حمله ناشی از رفتار عصبی، فشار روانی و عذاب حیوان در اسارت است. لطفا برای آن دلیل علمی نتراشید.

 

جای دوری هم نرویم؛ کشته شدن ماده ببر سفید توسط ببر نر بنگال و کشته شدن شمسی شامپانزه‌ ماده توسط هم نوعانشان در باغ‌ وحش ارم به‌ دلیل همین رفتار عصبی و پرخاشگرانه بود.

سال نودونه روی داد.

 

آقای مدیر

واقعیت را ماست‌مالی و حاشا نکنید.

حیوانات باغ ‌وحش ارم در شرایط روانی هولناکی هستند.

 

د. شیشه ایمنی قفس‌ اگر استاندارد لازم را داشته باشد حتی با ضربات متوالی و محکم پتک هم فرونمی‌ریزد مگر به دو دلیل :

 

دلیل اول غیراستاندارد یا نامناسب بودن شیشه ایمنی است و دلیل دوم اشتباه در نصب شیشه و فیکس نشدن آن در فریم.

 

شکسته شدن این شیشه ربطی به سلامت و قدرت شیر نر ندارد؛ بلکه نشانه‌ای است بر ضعف مدیریت‌ و زیرساخت های ارم. جایگاه تباه زمستانی شامپانزه‌ها به همین دلیل بود.

 

جا دارد سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی تا بررسی دقیق موضوع ایمنی و جهت حفاظت از جان بازدیدکنندگان، این مجموعه را تعطیل کنند پیش از آنکه دیر شود.

 

از ما گفتن بود اگر گوش شنوایی باشد.

 

خودروی ۱.۵ میلیاردی ایران در افغانستان ۵۰۰ میلیون قیمت دارد!

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها