۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
ویدیو / هشدار درباره سمی که در قند ایرانی است
بازدید:۳۷۹
صد آنلاین | ویدیویی در فضای مجازی وایرال شده که یک تولیدکننده قند عمده درباره استفاده از بلانکیت در قند به عنوان ماده سرطان زا و سم هشدار می‌دهد و می‌گویند قند نخورید.
کد خبر : ۱۱۲۰۶۵

 به گزارش صد آنلاین، ویدیویی در فضای مجازی وایرال شده که یک تولیدکننده قند عمده درباره استفاده از بلانکیت در قند به عنوان ماده سرطان زا و سم هشدار می‌دهد و می‌گویند قند نخورید.

 

 

او درباره تولید کالباس و موارد دیگری نیز ادعاهای نگران کننده‌ای بیان می‌کند. سدیم دی‌تیونیت | Sodium dithionite یا بلانکیت یا جوهر قند با فرمول شیمیایی Na۲S۲O۴ یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۲۴۴۸۹ است. که جرم مولی آن 174.107 g/mol است. شکل ظاهری این ترکیب، پودر کریستالی سفید مایل به خاکستری است که این ترکیب گوگردی به عنوان رنگ بر یا سفیدکننده کاربرد دارد. از سدیم دی‌تیونیت به عنوان رنگ‌بر در صنایع استفاده می‌شود و به عنوان مثال از آن برای حذف جوهر از روی کاغذ باطله و خمیر کاغذ استفاده می‌شود. میزان مصرف مجاز بلانکیت در مواد غذائی کمتر از ۱۰ میلی‌گرم (پی‌پی‌ام) در لیتر است. بلانکیت ترکیبی گوگردی است که در قندریزی‌ها برای رنگبری و سفید کردن قندها استفاده می‌شود. پس از حرارت دادن این ماده گاز SO2 تولید می‌شود که مقدار زیاد آن سرطان‌زا است. به همین دلیل یکی از فاکتورهای کنترل کیفیت قند اندازه‌گیری میزان سولفور باقی مانده در آن است. در بعضی از نانوایی‌ها به صورت غیر مجاز از بالانکیت یا جوهرقند برای تخمیر و آماده‌سازی زود هنگام خمیر نان استفاده می‌کنند که به دلیل افزایش ضریب ابتلا به سرطان، ازبین رفتن پرز روده و معده و بی‌اثرسازی آنتی‌اکسیدان‌ها و اختلال در گوارش، پوست و چشم از نظر ادارهٔ بهداشت مصرف آن در نان، غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی دارد. اظهارات این شخص را می‌بینید و می‌شنوید.

 

تابناک

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها