آخرین اخبار
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
دردی بدون درمان در کودکانی که مورد طعمه قرار می گیرند
بازدید:۲۳۰۶
صد آنلاین | آزار و اذیت در کودکان طیف وسیعی از رفتارها، از لمس نامناسب تا اشکال شدیدتر استثمار را در بر می گیرد. مرتکبین می توانند اعضای خانواده، آشنا یا غریبه باشند و سوء استفاده ممکن است در محیط های مختلف از جمله خانه ها، مدارس و جوامع رخ دهد.
کد خبر : ۱۱۱۴۵۶
 

 به گزارش صد آنلاین، در میان انواع خشونت ها ، خشونت خانگی یک آسیب جدی اجتماعی است که با وجود پیشرفت های فرهنگی و فکری هم چنان در جامعه خود نمایی می کند .

 

سوء رفتار با کودک یک پدیده خشونت خانگی  است که در همه گروه های نژادی رخ داده . در واقع اکثر موارد کودک آزاری جنسی را افراد بزرگسال در خانواده نزدیک یا گسترده کودک مرتکب می شوند . بنابراین اکثر آزار دهندگان جنسی برای کودکان قربانی آشنا هستند و غالباً اعضا بسیار قابل اعتماد خانواده هستند که دسترسی گسترده ای به کودک دارند و در مقام قدرت هستند . اکثر موارد به دلیل احساس گناه ، شرم ، جهل ، و تحمل قربانی و عدم تمایل پزشکان برای شناسایی و گزارش سوء استفاده جنسی ، اصرار دادگاه ها بر قوانین سفت و سخت و ترس خانواده ها از افشای موضوع ناشناخته می مانند . آزار دهندگان جنسی علی رغم نقش های خانوادگی خود ممکن است کودک قربانی را تهدید کنند که در صورت افشای موضوع کتک می زنند و یا می کشند .

گونه‌های کودک آزاری

کودک‌آزاری به چهار گونه ۱) عاطفی (روانی)، ۲) بدنی، ۳) جنسی و ۴) غفلت و بی‌توجهی دسته‌بندی می‌شود. آزار روانی (عاطفی): این نوع آزار کمتر از انواع دیگر گزارش می‌شود یا شناسایی می‌شود، اما بسیاری آن را شایع‌ترین نوع کودک‌آزاری می‌دانند. این نوع آزار معمولاً دیگر انواع آزار همراه است. کودکی که از نظر روانی آزار می‌بیند رفتار‌هایی بروز می‌دهد که برای آن‌ها دلیل پزشکی یا دلیل موجهی پیدا نمی‌شود یا متناسب با سن او نیستند یا نشانه‌های عدم رشد کافی از جنبه‌های مختلف وجود دارد.

آزار و اذیت : این نوع آزار برای دختربچه‌ها بیشتر از پسربچه‌ها اتفاق می‌افتد.

آزار جسمی: هرگونه لطمه یا آزار بدنی؛ هر نوع کتک زدن، تکان دادن شدید، سوزاندن، پرتاب کردن و هل دادن، مسموم کردن، خفه کردن و مانند آن نشانه آزار جسمی است.

انواع آزار و اذیت در دوران کودکی

 انواع سوء استفاده شامل موارد زیر است، اما محدود به موارد زیر نیست:

 
  • قرار دادن کودک در معرض فعالیت جنسی یا محتوای جنسی چه به صورت حضوری یا آنلاین
  • دست درازی محارم و نزدیکان کودک
  •  تولید و توزیع ویدیوی پورنوگرافی کودکان
  •  قاچاق جنسی یا فحشا کودک

 تحقیقات نشان داده است که بسیاری از کودکان تحت تأثیر سوء استفاده جنسی قرار می گیرند.  همچنین عوامل خطر خاصی وجود دارد که ممکن است احتمال سوء استفاده جنسی در دوران کودکی را افزایش دهد.

 

 از هر چهار دختر یک نفر و از هر 13 پسر یک نفر در دوران کودکی سوء استفاده جنسی را تجربه می کنند  مطالعات نشان می دهد که کودکان بین 7 تا 13 سال آسیب پذیرترین افراد در برابر سوء استفاده جنسی در دوران کودکی هستند.

 والدین یا مراقبانی که در کودکی شاهد خشونت بوده‌اند، یا در حال حاضر با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است در نهایت چرخه‌ای از سوء استفاده را تداوم بخشند.

 خانه‌ های تک‌والدی یا خانواده‌ هایی که با حمایت‌ های اجتماعی محدود و در فقر زندگی می‌کنند، ممکن است در برابر متجاوزان جنسی آسیب‌پذیرتر باشند.

خبرنگار آمنه سنجاقی

نویسنده:
آمنه سنجاقی
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها