آخرین اخبار
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
زندگی زنان و دخترانی که خیلی زود با مرگ پایان می یابد
بازدید:۵۸۸۸
صد آنلاین | آمارهای منتشرشده از خودکشی در ایران نشان می‌دهد که این مشکل به شدت در حال افزایش است. به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران ۱۲۵ نفر برای پایان دادن به زندگی خود، اقدام به خودکشی می‌کنند.
کد خبر : ۱۱۱۱۷۲
 

 به گزارش صد آنلاین،  آمارهای منتشرشده از خودکشی در ایران نشان می‌دهد که این مشکل به شدت در حال افزایش است. به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران ۱۲۵ نفر برای پایان دادن به زندگی خود، اقدام به خودکشی می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان اقدام به خودکشی در کشور تقریبا ۲۰ برابر بیشتر از خودکشی‌هایی است که به مرگ منجر می‌شوند. نقطه بحرانی موضوع این است که اکثر افرادی که دست به خودکشی می‌زنند، آنقدر ناامید هستند که از هر راهی برای تمام کردن زندگی خود استفاده می‌کنند. هر چند دریافت مشاوره و کمک گرفتن از روانشناس می‌تواند تا حد زیادی به این افراد کمک کند، اما گاهی احساس فقدان و افسردگی در این افراد آنقدر شدید است که به صورت  کاملا آنی تصمیم به این کار می‌گیرند.

افزایش آمار زن‌کشی در ایران؛ تهران در صدر قرار دارد

روزنامه اعتماد در گزارشی ضمن ابراز نگرانی از افزایش شمار زنان کشته‌شده با انگیزه «ناموسی یا اختلافات خانوادگی» نوشت در سه ماهه نخست سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ دست‌‌کم ۸۵ زن به دست مردان خانواده خود کشته شده‌اند که در این میان تهران در صدر آمار قرار دارد.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۳۱ تیر منتشر شد، ۲۲ زن در سه ماهه نخست ۱۴۰۱ به دست «مردان نزدیک به‌ آن‌ها» از جمله شوهر، پدر و برادر خود به قتل رسیدند.

این آمار در بازه زمانی مشابه در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سیر صعودی داشته و به‌ترتیب به ۲۸ و ۳۵ زن مقتول رسیده است.

خودکشی دختر جوان بخاطر آزار و اذیت از طرف پدر
 
چندی پیش دختری نوجوان در یکی از مناطق شمال تهران اقدام به خودکشی می‌کند، اما با رساندن به‌موقع او به بیمارستان، این دختر نوجوان از مرگ نجات پیدا می‌کند.
 

دخترکشی به خاطر یک پیام

اعتماد نوشت: «زیلان. ا»؛ دختر ۱۵ ساله‌ای که روز جمعه ۱۶ تیر ماه جاری با اسلحه کلت کمری و با انگیزه ناموسی به خاطر دریافت یک «اس‌ام‌اس» (پیامک) به دست پدرش به قتل رسید.

قتل « جانه » به دست پدر با بهانه‌های ناموسی

روزنامه شرق نوشت: «جانه» را از بچه‌هایش جدا کردند، از شوهرش هم. ساعت  11‌و نیم شب ششم مرداد، در حیاط خانه پدری سرش را در سطل آب فرو‌کردند، جانِ «جانه» که تا نیمه از تنش بیرون آمد، پدر سرش را از آب بیرون کشید و با دست‌هایش دختر را خفه کرد. جنازه‌ «جانه» در حیاط خانه افتاد و سپیده که سر زد، رد سنگین مرگِ زن جوان روی تن روستای کوزه‌رش و اهالی آن نشسته بود.

اسرار قتل دختر جوان به دست پدر: مردم پشت دخترانم حرف می‌زدند

مردی که دختری را به خاطر دوستی با یک پسری کشته باید سه سال در زندان بماند.

مردی که دخترانش را تا سرحد مرگ کتک زده و یکی از آنها را به مقابل چشم اعضای خانواده کشته است در حالی به حبس محکوم شد که راز تازه‌ای از این جنایت را فاش کرد.
 
 متهم اعتراف کرد چون پسر ایرانی هر دو دخترش را به طور همزمان گول زده بود و دخترش به خاطر پسر ایرانی قصد جدایی داشت او را به حد مرگ کتک زد.
 

چرا میزان خودکشی در ایران رو به افزایش است؟

بررسی برخی داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ خودکشی در استان‌های غربی بسیار بیشتر از مناطق مرکزی، شمال، جنوب و شرق است و اقدام به خودکشی در استان‌های کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد تقریبا ۲ برابر بیشتر از متوسط کشور است

خودکشی معمولا بین افرادی اتفاق می‌افتد که به شدت تحت فشار اجتماعی هستند، از مشکلات خانوادگی رنج می‌برند و یا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. زمانی که فرد خود را ناتوان و ضعیف تصور ‌کند، راهی به جز خاتمه دادن به زندگی پیدا نمی‌کند و تصمیم می‌گیرد به جای تحمل سختی به زندگی خود پایان دهد. از طرف دیگر ناکامی یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل خودکشی در کشور است که می‌تواند موجب خودکشی و یا حتی قتل خانوادگی شود. ناکامی می‌تواند ناشی از زیان‌های اقتصادی باشد و یا از مشکلات خانوادگی و زناشویی سرچشمه بگیرد. به هر حال مواجه شدن با این موضوع برای برخی افراد به شدت بحرانی است و موجب می‌شود تا تصمیمی عجولانه و اشتباه بگیرند.


یکی دیگر از دلایل خودکشی در کشور احساس سربار بودن است. زمانی که فرد بیمار است و در شرایط بدی قرار دارد، احساس می‌کند موجب عذاب و زحمت دیگران شده است و از همین رو اقدام به خودکشی می‌کند تا با این کار به بهبود زندگی دیگران کمک کند.

در این میان، آمار خودکشی‌های شرافتی و مربوط به زنان نیز در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. در چند سال اخیر اقدام به قتل همسر بسیار زیاد شده و خیلی از افراد بعد از قتل همسر یا دختر خود، به زندگی خود نیز خاتمه می‌دهند. بخش زیادی از خودکشی‌ها مربوط به زنانی است که بعد از طلاق و جدایی هیچ سرپناهی ندارند و در این شرایط احساس می‌کنند راهی به جز خودکشی برایشان باقی نمانده است.

 

خبرنگار آمنه سنجاقی 

نویسنده:
آمنه سنجاقی
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها