مسعود پلمه دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی گفت: در حوزه گردشگری دریایی به معنی و مفهوم واقعی هیچ کاری انجام نداده ایم ک اکر اتفاقی افتاده است براساس نیاز واقعی کشور بوده است.
وی ادامه داد: توسعه گردشگری کنونی در کشور در حال حاضر تنها به واسطه نیاز کنونی کشور در حال حاضر شکل گرفته است و این شکل گیری در فصولی گسترش می یابد که به اصطلاح گردشگری ایرانی می گویند.
پل مه افزود: در ایران بالغ بر ۵هزار و۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی و ساحل در شمال و جنوب و سایر ابرهه داریم که باید با استفاده از این ظرفیت بتوانیم سطح گردشگری دریایی را گسترش دهیم . در کنار این موضوع در حوزه جنوبی خلیج فارس هم به واسطه ارتباط و خویشاوندی که می توانیم داشته باشیم باید حمل ونقل دریایی و مسافری را احیا کنیم که این موضوع متاسفانه نادیده گرفته شده است.
دبیر انجمن کشتیرانی افزود: دولت نگاه لازم برای توسعه اقتصاد دریا محور را نداشته است که باید این موضوع در قالب گردشگری دریایی حلال فراهم شود و این اقدام از طریق تهیه یک برنامه مدون و استراتژی راهبردی فراهم میشود.
پلمه افزود: متاسفانه هر وقت صحبت از گردشگری دریایی می شود این تصور که گردشگری دریایی به نوعی دارای ولنگاری است نادیده گرفته شده است اما گردشگری دریایی حلال به نوعی فضای سرزمینی را تحت نظارت خود قرار می دهد.
وی افزود: استفاده از ظرفیت مهمانان خارجی از جمله مسافرانی که برای سفر به مشهد و یا قم می آیند که حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال می شود و یا گردشگران خارجی و توریست های که برای سفر به شیراز و اصفهان می آیند که سالانه یک میلیون نفر می شوند می توان با فراهم کردن امکاناتی از جمله کشتی کروز زمینه را برای گردشگری دریایی هم فراهم کرد.
پلمه بیان کرد: حضور بخش خصوصی و دولت ضرورتا برای توسعه روابط و تقویت زیرساخت های دریایی و هزینه کرد برای حضور بهتر بخش خصوصی برای تامین شناورهای مسافری مانند کشتی کروز می تواند زمینه ساز ایجاد گردشگری دریایی حلال شود.
خبرنگار : محبوبه کباری