به گزارش صد آنلاین، «طرح پیشفروش خودرو، زیر قیمتکارخانه و با سود کم و اقساط درازمدت»؛ شاید شما هم بارها با چنین جملات تبلیغاتی مواجه شده باشید. عباراتی مثبت که در نگاه اول شما را به خرید راحت و بیدردسر خودرو امیدوار میکند، اما چهکسی است که نداند دل بستن به این تبلیغات خوش خیالی است و این جملات بیشتر شبیه یک دام هستند. درست مثل هزار و یک پرونده کلاهبرداری خودرویی که در سالهای گذشته تشکیل شد و افراد زیادی را به روز سیاه نشاند.
«تخفیف»، «زیر قیمت بازار»، «فروش ویژه» و... این واژهها در تبلیغات معجزه میکنند. حالا اگر برای فروش خودرو از آنها استفاده شود، این معجزه قطعی است. کلاهبرداران قبل از اینکه کلاهبردار باشند، متخصص تبلیغات و بازاریابی هستند و با ترفندهایی خاص میتوانند کارشان را تبلیغ کرده و طعمههایشان را فریب دهند. آنها برای جذب مشتری بیشتر در تبلیغاتشان از این کلیدواژهها استفاده میکنند و افراد بیشتری را به دام میاندازند. نمونهاش شرکتهای مختلفی که هر روز آگهیهایشان را در شبکههای اجتماعی میبینید. به همین دلیل لازم است قبل از انجام هر معاملهای، بهخصوص خرید خودرو درباره شرکتی که تبلیغات انجام داده تحقیق کنید و بهخاطر وعده و وعید، سرمایهتان را دودستی تقدیم کلاهبرداران نکنید.
یکی از وعده و وعیدهایی که کلاهبرداران برای فروش لیزینگی یا پیش فروش خودرو میدهند، فروش خودرو با سود کم است. چهکسی است که از سود کمتر استقبال نکند و این نکته خودبهخود از عواملی میشود که مشتریان بیشتری را برای خرید خودرو روانه چنین شرکتهایی میکند. بررسی پرونده کلاهبرداریهای خودرویی نشان میدهد افراد زیادی به طمع چند درصد سود کمتر در خرید لیزینگی، به جای خرید خودرو از شرکتهای معتبر سراغ شرکتهایی رفتهاند که مدتی بعد تعطیل شده و پول و سرمایه آنها را با خود بردهاند.
این روزها تبلیغات در فضای مجازی واقعیتر از همیشه شده است؛ بهخصوص اگر این تبلیغات در صفحههای پرمخاطب یا از طرف اینفلوئنسرها و چهرههای مشهور انجام شود. در پروندههای کلاهبرداری خودرویی وقتی از مالباختگان درباره اینکه چطور به شرکتی نوظهور که یک شبه راهاندازی شده و برای فروش خودرو وعدههای فضایی میدهد اعتماد کردید سؤال میشود معمولا جواب میدهند که بهخاطر اینکه فلان چهره مشهور این شرکت را تبلیغ کرد اعتماد کردم. یا اینکه گفته میشود با این شرکت در فلان صفحه مجازی آشنا شدم و چون قبلا هم محصول دیگری را از طریق این صفحه خریده بودم باز هم اعتماد کردم. غافل از اینکه فرد تبلیغکننده معمولا هیچ تحقیق درباره آگهیکننده نمیکند و فقط برای درآمد بیشتر دست به تبلیغ میزند.
بعضی از کلاهبرداران خودرویی نقشههایشان از بقیه حسابشدهتر است. آنچنان که از ابتدا برای فریب افراد بیشتری نقشه میکشند و درنهایت ممکن است هزاران نفر را به دام بیندازند. ظاهر آراسته، تبلیغات گسترده و واگذاری چند خودرو برای جلب اعتماد مشتریان از مهمترین ترفندهای این دسته از کلاهبرداران است. آنها همچنین اعلام میکنند که بهدلیل قرارداد و ارتباطاتی که با شرکتهای تولید یا واردکننده خودرو دارند میتوانند حتی خودروها را با قیمتی پایینتر از قیمت کارخانه به مشتریانشان بفروشند. وعدهای که باید به آن شک کرد. بعضی از آنها مدعی میشوند که خودروها را در بستههای مثلا هزار دستگاهی از تولیدکننده دریافت میکنند و به همین دلیل میتوانند خودرو را با قیمتی پایینتر بفروشند. نمونه این شرکتها پرونده کلاهبرداری بود که چندی قبل در استان گلستان تشکیل شد و در آن صدها نفر با وعده و وعیدهای این شرکت پولهایشان را بهحساب مدیر شرکت واریز کردند اما بعد از مدتی سرگردانی فهمیدند که سرشان کلاه رفته و با یک باند کلاهبرداری طرف هستند.
بعضی از شرکتهایی که نامشان بهعنوان کلاهبردار مطرح میشود اما شرکتهای مشهوری هستند؛ مثل نگین خودرو آفتاب؛ شرکتی که در دهه 90با انجام انواع تبلیغات توانست اسم و رسمی برای خودش دست و پا کند. این شرکت پیش فروش انواع خودروها را انجام میداد و وعده میداد با اقساطی بلندمدت و سودی کم خودروها را واگذار میکند. وعدهای که برای مدتی عملی میشد. مشتریانی که با این شیوه از نگین خودرو خرید کرده بودند راضی بودند و رضایت آنها نوعی تبلیغ برای شرکت بود و برای آن مشتریان تازهتری جور میکرد؛ اما این کار یک ترفند برای کلاهبرداری است. در این شیوه افراد شیاد با سرمایه مشتریانشان به تعدادی از مشتریان خودرو میفروشند اما وعده و وعیدشان نصیب مشتریان بعدی میشود، ولی چون چرخه ثبت نام خودرو همچنان ادامه دارد، هر روز پول سرشاری بهحساب بانکیشان واریز میشود و آنها برای مدتی با وعده و وعید مشتریانشان را سرکار میگذارند و درنهایت فراری میشوند.
همه ترفندهایی که در این گزارش به آن اشاره شد مخصوص کلاهبردارانی بود که معمولا فراری میشوند اما عده دیگری از کلاهبرداران هستند که با آشنایی به مسائل حقوقی طوری مشتریانشان را به دام میاندازند که راه پس و پیش ندارند. یکی از این موارد به این شکل است که در قرارداد اولیه عبارت حقوقی درج می شود و مشتریان نیز که از یک سو شوق خرید خودرو دارند و از سوی دیگر نسبت به مسائل حقوقی آشنایی ندارند بیتوجه به این نکات قرارداد را امضا میکنند. در این شرایط شرکت مدعی میشود که در قرارداد قید شده حداقل پیشپرداخت و مدعی میشود خریدار باید پول بیشتری واریز کند.
یا اینکه وقتی درباره تحویل خودرو قید شده باشد حداقل مدت تحویل، شرکت میتواند تا جایی که بخواهد تحویل خودرو را به تأخیر بیندازد. این شرایط ممکن است باعث شود خریدار از خیر خرید خودرو بگذرد و آن زمان است که شرکت طبق قرارداد ضرر و زیان انصراف را از خریدار دریافت میکند.
تازهترین پرونده کلاهبرداری خودرویی که سبب شد پلیس در این زمینه به شهروندان هشدار دهد کلاهبرداری 500میلیارد تومانی شرکتی در کرج است. سردار حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز در اینباره میگوید: بهدنبال مراجعه چند مالباخته به پلیس امنیت اقتصادی و طرح شکایت در ارتباط با اعتماد به 2نفر که با ارائه حوالههای خرید خودرو با قیمتهای پایینتر از بازار، مبالغ زیادی را از آنان دریافت کرده بودند، بررسی موضوع در دستور کار مأموران این پلیس قرار گرفت. او ادامه میدهد: شاکیان حدود 400نفر هستند که حجم زیادی از دارایی خود را از دست داده بودند اما با تلاش و پیگیریهای شبانهروزی، 2نفر متهم دخیل در این پرونده کلاهبرداری که قصد خروج از کشور را داشتند شناسایی و در 2 عملیات جداگانه در 2 استان شمالی کشور دستگیر شدند. آنها با وعده فروش خودرو با قیمت بازار و تحویل به مشتریان به قیمت پایینتر و بهاصطلاح دولتی و حوالهای اقدام به جلب اعتماد افراد و تشویق به جذب سایر افراد و کلاهبرداری از آنان میکردند که تحقیقات تکمیلی در اینباره ادامه دارد. سردار هداوند همچنین به شهروندان توصیه کرد از اعتماد نابجا به چنین شرکتهایی پرهیز کنند و برای هرگونه خرید، تنظیم قرارداد و پرداخت وجه نیز با دقت و انجام بررسیهای لازم هوشیار باشند.