آخرین اخبار
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
بازدید:۵۲۶
صد انلاین | نزدیک به سه دهه است که هر دولتی که سر کار می‌آید یک یا چند شبکه اجتماعی را فیلتر می‌کند. فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از اواسط دهه ۸۰ و زمان پا گرفتن استفاده شبکه‌های اجتماعی در دنیا در ایران کلید خورد.
کد خبر : ۱۰۳۶۶۱
 
 

به گزارش صد آنلاین، نزدیک به سه دهه است که هر دولتی که سر کار می‌آید یک یا چند شبکه اجتماعی را فیلتر می‌کند. فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از اواسط دهه ۸۰ و زمان پا گرفتن استفاده شبکه‌های اجتماعی در دنیا در ایران کلید خورد. هر شبکه‌ای که مورد استقبال کاربران ایران بوده تا این لحظه از زیر تیغ فیلترینگ در اما نمانده است.

به گزارش فن‌زی، حالا بعد از گذشت تقریبا ۲۵ سال از زمان شدت گرفتن فیلترینگ پلتفرم‌های مختلف دیگر کمتر شبکه‌ای در کشور باقی مانده که فیلتر نباشد. فیلترینگ در ایران هم همیشه در بیشتر موارد بدون بازگشت به شرایط سابق بوده و در بسیاری مواقع شبکه‌های فیلتر شده در کشور بعد از گذشت سال‌ها و با وعده‌هایی که دولت‌های مختلف داده‌اند از فیلتر خارج نشده‌اند.

فیلتر این شبکه‌ها علاوه بر آزار و اذیت شهروندان باعث ضربه به کسب‌وکارها هم شده است. برای نمونه فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ در دولت سیزدهم که ۸۰ درصد ترافیک بین‌الملل کشور را به خود اختصاص داده بود با کاهش مواجه شد و از طرفی در دو هفته ابتدایی این فیلترینک، براساس گزارش‌های پلتفرم «پادرو» ۵۰ میلیون تومان خسارت به هر فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام وارد شد و ۹۰ درصد تجارت اجتماعی افت داشت. در مقابل این اتفاق‌ها هم استفاده از فیلتر شکن ۳ هزار درصد رشد داشت. در اینفوگرافیک زیر نگاهی به سه دهه فیلترینگ در کشور انداخته‌ایم.

فیلتر

 

مهر
 
 
 
 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها