۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
بازدید:۵۸۴
یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع خود مدعی شده که بالن سرنگون شده چینی بر فراز ساحل شرقی آمریکا یک بالن جاسوسی و بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر جاسوسی بوده است.
کد خبر : ۱۰۳۳

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا ادعا کرده که بالن چینی که یکشنبه‌شب به‌وقت تهران در ساحل شرقی آمریکا توسط یک فروند جنگنده اف - ۲۲ ارتش ایالات متحده ساقط شد، مجهز به تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات بوده و به‌عبارت دیگر یک بالن جاسوسی بوده است.

به نوشته سی‌بی‌اس، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که این بالن به تجهیزات رصد اطلاعاتی از جمله آنتن‌های مخصوص مجهز بوده است.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرده که بالن مزبور احتمالا بخشی از یک برنامه جاسوسی هوایی بزرگ است که توسط ارتش چین اداره شده و بیش از ۴۰ کشور را در پنج قاره هدف قرار داده است.

مقامات اف‌بی‌آی، اما گفته‌اند که بیشتر قطعات بالن سرنگون شده همچنان زیر آب هستند و برای دست یافتن به آن‌ها عملیات غواصی نیاز خواهد بود.

چین بر خلاف ادعا‌های طرف آمریکایی تاکید دارد که بالن سرنگون شده یک بالن هواشناسی بوده که از مسیر خود منحرف شده است. پکن می‌گوید واکنش آمریکا در سرنگون کردن بالن مزبور، واکنشی بیش از حد بوده است.

پرواز بالن چینی بر فراز آمریکا سفر برنامه‌ریزی شده آنتونی بلینکن به چین را به تعویق انداخت. بلینکن پرواز بالن چینی بر فراز خاک آمریکا را نقض حاکمیت کشورش خواند.

سخنگوی وزارت خارجه چین، اما گفته است که این دست اظهارات احتمالا بخشی از جنگ اطلاعاتی واشنگتن علیه پکن است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها