آخرین اخبار
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
مشاور عالی مسعود پزشکیان،   علی طیب‌نیا  کیست؟ + متن حکم
بازدید:۱۱۹
متن حکم مسعود پزشکیان برای علی طیب نیا به این شرح است:
کد خبر : ۱۰۳۲۴۵

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای علی طیب‌نیا

نظر به مراتب تخصص، تعهد و تجربیات ارزشمند جناب‌عالی در سطوح مختلف علمی و مدیریتی، به موجب این حکم به عنوان "مشاور عالی رئیس جمهور" منصوب می‌شوید.

اهتمام به اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، حرکت در مسیر تحقق چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب "مدظله العالی" و نیز وفاداری به منشور اخلاقی دولت چهاردهم به منظور خدمت هر چه بیشتر به مردم عزیز ایران مورد نظر است.

توفیق جناب‌عالی را در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) از درگاه ربوبی خواستارم.»

 علی طیب‌نیا مشاور عالی مسعود پزشکیان کیست؟

علی طیب‌نیا (زادهٔ ۱۶ فروردین ۱۳۳۹) اقتصاددان نهادگرای میانه‌رو و سیاستمدار ایرانی است که از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی فعالیت کرد. از او به‌عنوان نظریه‌پرداز و نفر اول اقتصادی دولت یازدهم یاد شده است. او همچنین در دوره‌های مختلف عضو شورای پول و اعتبار بوده است.

طیب نیا دانش‌آموختهٔ نخستین دوره دکترای دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی این دانشگاه است. او در دوران ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی برای چهار سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست‌جمهوری و سپس برای یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود. او در سال ۱۳۹۲ برای منصب وزیر امور اقتصادی و دارایی با کسب ۲۷۴ رای مثبت در صدر فهرست وزیرانی قرار گرفت که بالاترین رای را در تاریخ جمهوری اسلامی داشتند. در نخستین سال وزارت طیب نیا در دولت یازدهم، نرخ تورم تا ۱۵٪ کاهش پیدا کرد و طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول به ۱۰٪ رسید که رکوردی جدید در اقتصاد ایران ارزیابی می‌شد. در مقابل، برخی ناظران ریشهٔ این دستاورد را در فشار بر طرف عرضه، انجماد منابع پولی و در نهایت سودهای نامتعارف موسسات مالی می‌دانند و باور دارند عملکردش «فنر ارز را فشرده کرد و در سال ۱۳۹۷ با رها شدن این فنر، نرخ دلار به شکلی فزاینده رشد کرد.» همچنین رشد موسسات مالی با مجوز بانک مرکزی و ورشکستگی آن‌ها هزینه هنگفتی را به اقتصاد ایران تحمیل کرد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها