آخرین اخبار
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
بازدید:۵۲۱
کارشناس بازار سرمایه با اعلام چند پاشنه‌ آشیل سرمایه‌گذاری در بورس و سه عامل هدایت روند، گفت: تا زمان وضع قوانین حمایتی، تزریق اخبار مثبت تغییری در وضعیت فعلی ندارد.
کد خبر : ۸۳۷۴۷

نیما میرزایی با بیان اینکه بازار سرمایه در حالی به اواسط اردیبهشت‌ نزدیک می‌شود که دیروز نیز روند متعادلی را از سر گذراند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: به نظر می‌رسد بورس در اغما فرو‌ رفته باشد. در شرایط کنونی دلار بازار آزاد و نیما به عنوان متغیرهای اثرگذار رفتاری متناقض متبادر کردند.

 

 

در شرایطی که دلار نیمایی روندی صعودی را تجربه می‌کند، دلار بازار آزاد با کاهش قیمت مواجه بوده که به سردرگمی سرمایه گذاران در روزهای گذشته منتج شده است. از طرفی تصمیم‌ها در خصوص سیاست‌های انقباضی، افزایش نرخ بهره و فروش حجم گسترده اوراق در ابتدای سال از جمله عوامل هدایت روند بازار هستند.


 

با این وجود به نظر می‌رسد در صورتی که پیچیدگی‌های هر یک از متغیرها کاهش پیدا کند، مسیر پرسنگلاخ پیش رو با آسوده‌خاطری بیشتر طی می شود. بر همین اساس با نزدیکی به فصل مجامع، شاخص روند سبزپوش‌تری گرفته و انتظار می‌رود در روزهای آینده نیز روند چندان جدیدی طی نشود.  شک‌ و تردید‌های مرتبط با موضوع مالیات‌ بر عایدی سرمایه، عملکرد صندوق‌ها و افزایش نرخ بهره و دلار نیمایی آینده مبهمی را پیش روی سرمایه‌گذاران ترسیم کرده‌اند. بازار سرمایه که فروردین‌ماه با تنش‌های ژئوپلیتیک دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کرد از ابتدای اردیبهشت‌ با ابهامات مختلفی مواجه شد.

 

 

این شرایط مبهم در مقطع کنونی به پاشنه‌آشیل سرمایه‌گذاری در بازار سهام مبدل شده است. بنابراین تا زمانی که قوانین حمایتی وضع نشود با تزریق صرفا اخبار مثبت نمی‌توان روند را تغییر داد. تا زمانی که عملکرد بورس و فرابورس پیرامون نحوه بازارگردانی مشخص و عدم اعمال سلیقه تعیین شود، نباید ردپایی از این مصوبه در جو بازار جست‌ و جو کرد. احتمال می‌رود در ماه‌های آینده روند مثبت‌تری مشاهده و با نزدیک شدن به فصل مجامع تابلوی معاملات رنگ سبز بهاری را برای مدتی ببیند اما نمی‌توان سبزی ماه‌های آینده را پرغلظت دانست.

 

 

 

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها